Efter fyra år är de äntligen i hamn

I Södra hamn pågår kampen mot klockan. Den 22 augusti sker invigningen efter fyra års arbete.
– Vi blir klara i tid, säger Jonny Sundberg, platschef hos entreprenören Nåiden.

Alexander Nilsson börjar nog bli litet less på stenar...

Alexander Nilsson börjar nog bli litet less på stenar...

Foto: Linnea Bergenudd

LULEÅ2013-08-06 05:00

För ett otränat öga ser Södra hamnplan delvis fortfarande ut som en arbetsplats.

Det ligger högar med jord och sten.

Byggbarackerna står på samma sida som hamnmagasinet vars öde är skrivet i stjärnorna..

Rivning eller renovering?

Politiker och tjänstemän har varit oeniga men just nu lutar det åt att man river och bygger nytt.

Lugn

Jonny Sundberg är dock lugn som en filbunke om att jobbet är i hamn, när han tar emot i en av barackerna.

– Det ser bra ut. Det som inte hinner bli klart är en bit mot Varvsleden så vi har styrt om litet för ostindienfararen. Vi ska ha snyggt och städat tills den kommer.

Ostindienfararen är ”Götheborg” som nu för andra gången, den första var i början av augusti 2008, angör Luleå. Skeppet är ett av huvudattraktionerna vid invigningen av nya Södra hamn.

"Götheborg" ska lägga till vid den nya kajen, vid den plats som pryds av en plåtportal som symboliserar porten mot skärgården.

600 000 stenar

Byggnationen av nya Södra hamnplan har alltså pågåttt i fyra år i olika etapper.

Bland alla siffror och fakta så imponerar antalet satta stenar allra mest.

Sammanlagt läggs 4 376 kvadratmeter smågatsten och 1 460 kvadratmeter storgatsten.

– Stensättarna har satt runt 600 000 stenar för hand.

Stenarna som är i olika kultörer bildar mönster i form av bågar och vågor och kommer från Kina, Portugal och Sverige.

Andreas Kero, Alexander Nilsson och Christer Holmvall – hur pass sugen är man på att sätta sten här efter några års arbete?

– (skratt) Det går bra, men stenen har nog fått "sista chansen" nu, säger stensättarna.

Up light-belysning

Södra hamn omgärdas av nyplanterade tallar.

All armatur finns på plats och ledningarna drogs för något år sedan. Bland annat kommer den stora torgytan att vara omgärdad av så kallad up light-belysning.

Det finns pollare som har eluttag för olika evenemang.

Tåligt underlag

Underlaget är en produkt som heter densiphalt.

Densiphalt är en beläggning som kombinerar de bästa egenskaperna från asfalt och betong – nämligen asfaltens elasticitet och fogfrihet och betongens beständighet och bärighet.

Densiphalt tar mindre än halva tiden att lägga, jämfört med betong. Beläggningen kan dessutom tas i bruk redan efter ett dygn.

– Det är ett väldigt tåligt ämne, säger Jonny Sunderberg.

Fakta Södra hamnplan

Byggtid: Maj 2009 – augusti 2013.

Kabelrör: Cirka 7 kilometer kabelrör kommer att användas till belysningsarmaturerna.

Belysningsarmaturer: 213 st.

Vattenkonst: En stor vattenränna kommer att gå diagonalt genom torgytan där vatten rinner. Rännan ska även fungera som dagvattnenränna.

Metallmängd: Totalt används cirka 45 ton metall i form av armering, murar och frisar i marken.

Torgyta: Cirka 3 000 kvadratmeter ska kunna användas till olika arrangemang året runt.

Vågbrytaren: Ligger vid turbåtsangöringen, är 110 meter lång och 4 meter bred och ska även kunna användas som gångväg ned till isbanan under vintern.

Vattenflöde: Pumpen för vattenrännan i torgytan kommer att pumpa cirka 300 liter vatten per minut för att ge ett permanent vattenflöde i rännan.

Sammanlagd budget: 85 miljoner exklusive Hamnkranen och Hamnmagasinet.

Tillgänglighetsanpassning: Det ska finnas ledstång till samtliga ingångar till fastigheten och runt ingångarna kommer det även vara kontrasterande färger för att tydliggöra dessa. Även vågbrytaren ska vara tillgängliga för alla via en ramp.

Växter: Träden ska bestå av tallar och björkar och övriga växter består av lågväxta buskar och blommor.

Vinter: Området kommer att snöröjas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!