För ett otränat öga ser Södra hamnplan delvis fortfarande ut som en arbetsplats.
Det ligger högar med jord och sten.
Byggbarackerna står på samma sida som hamnmagasinet vars öde är skrivet i stjärnorna..
Rivning eller renovering?
Politiker och tjänstemän har varit oeniga men just nu lutar det åt att man river och bygger nytt.
Lugn
Jonny Sundberg är dock lugn som en filbunke om att jobbet är i hamn, när han tar emot i en av barackerna.
– Det ser bra ut. Det som inte hinner bli klart är en bit mot Varvsleden så vi har styrt om litet för ostindienfararen. Vi ska ha snyggt och städat tills den kommer.
Ostindienfararen är ”Götheborg” som nu för andra gången, den första var i början av augusti 2008, angör Luleå. Skeppet är ett av huvudattraktionerna vid invigningen av nya Södra hamn.
"Götheborg" ska lägga till vid den nya kajen, vid den plats som pryds av en plåtportal som symboliserar porten mot skärgården.
600 000 stenar
Byggnationen av nya Södra hamnplan har alltså pågåttt i fyra år i olika etapper.
Bland alla siffror och fakta så imponerar antalet satta stenar allra mest.
Sammanlagt läggs 4 376 kvadratmeter smågatsten och 1 460 kvadratmeter storgatsten.
– Stensättarna har satt runt 600 000 stenar för hand.
Stenarna som är i olika kultörer bildar mönster i form av bågar och vågor och kommer från Kina, Portugal och Sverige.
Andreas Kero, Alexander Nilsson och Christer Holmvall – hur pass sugen är man på att sätta sten här efter några års arbete?
– (skratt) Det går bra, men stenen har nog fått "sista chansen" nu, säger stensättarna.
Up light-belysning
Södra hamn omgärdas av nyplanterade tallar.
All armatur finns på plats och ledningarna drogs för något år sedan. Bland annat kommer den stora torgytan att vara omgärdad av så kallad up light-belysning.
Det finns pollare som har eluttag för olika evenemang.
Tåligt underlag
Underlaget är en produkt som heter densiphalt.
Densiphalt är en beläggning som kombinerar de bästa egenskaperna från asfalt och betong – nämligen asfaltens elasticitet och fogfrihet och betongens beständighet och bärighet.
Densiphalt tar mindre än halva tiden att lägga, jämfört med betong. Beläggningen kan dessutom tas i bruk redan efter ett dygn.
– Det är ett väldigt tåligt ämne, säger Jonny Sunderberg.