E-handeln fortsätter att växa

Peder Näslund startade sin nätbutik, Lyckas med mat i Luleå, för snart tio år sen. I dag har han tre anställda och omsatte 6,6 miljoner kronor i fjol.

Foto: Göran Ström

Luleå2015-03-10 08:00

Peder Näslunds företag, Lyckas med mat i Luleå, är ett av de 121 företagen i Norrbotten som använder sig av näthandel. Han startade sin webbutik cirka 2006 och har hållit igång den i nio år.

– Det går ganska bra. Vi ökar omsättningen hyfsat mycket, mer än vad marknaden ökar varje år, säger han.

Han förklarar att det är fler personer som besöker hans hemsida på nätet än själva butiken i Luleå. Enligt Näslund så omsätter hans företag 90 procent på nätet och 10 procent i butiken. Trots att hans företag lockar till sig mer kunder på nätet än i butiken så tycker han ändå att det är värt att ha kvar butiken.

– Det är inte frågan om att butiken funkar dåligt, vi omsätter bara så mycket mer på nätet. Butiken betalar sig själv. Vi har räknat på det och det är värt att ha en butik, säger Näslund

Han säger att hemligheten bakom att lyckas med näthandel, är att ligga före alla andra och hitta produkter som ingen annan säljer.

– Det gäller även att vara med i den tekniska utvecklingen. Sen kan man ju också köpa hur mycket reklam som helst på nätet men det gäller att köpa rätt reklam för att lyckas, förklarar han.

Den stora marknaden som näthandeln erbjuder, lockar till fler och fler företag för varje år. Peder Näslund förklarar att det är just därför han och hans företag valt att satsa på näthandel. Dessutom ger näthandeln möjligheten att växa, synas och etablera sig, inte bara runt om i Sverige, utan även i utlandet.

– Du når mycket större publik och så kan du ha mera specialsortiment än vad du har som lokal handlare.

– Om man ser Luleå som marknad så är Luleå och Norrbotten inte så jättestor marknad om man jämför det med hela Sverige. Men sen är ju konkurrensen stenhård på nätet också, säger Näslund.

För Peders del så har han sina främsta näthandlare i södra Sverige. Stockholm, Göteborg och Malmö är de flesta kunderna kommer ifrån och inte från den patriotiska Norrland där lokal handel är en trend.

– Det är så få människor som bor här uppe, men vi säljer en del här uppe ändå men för det mesta så är det storstäderna vi säljer mest till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!