"E-handeln dödar inte butikshandeln"

Han är e-handelskonsulten som lämnat huvudstaden och nu ska etablera sig i Luleå. Men fortfarande jobbar han för ett av Sveriges mest kända varumärken inom klädbranschen.

E-handelskonsulten. Jimmy Edlund flyttade upp till Luleå i år och jobbar som e-handelskonsult med bland andra Björn Borg.

E-handelskonsulten. Jimmy Edlund flyttade upp till Luleå i år och jobbar som e-handelskonsult med bland andra Björn Borg.

Foto: Jimmy Landström

Luleå2017-12-22 19:00

Jimmy Edlund kom på plats under hösten – och håller på att bygga upp sitt företag i Luleå.

Han jobbar fortfarande tre dagar i veckan med prestigefyllda och klassiska märket Björn Borg, som han startade med 2011.

– Det handlar mycket innehåll på sajten, tekniska lösningar och e-handelsplattformar, säger Jimmy Edlund.

Hur fick du kontraktet med Björn Borg?

– Jag började där 2011 via en klassisk ansökan, sökte och fick tjänsten. Innan dess hade jag inte jobbat direkt med e-handel. Min bakgrund är webb- och grafisk design. Jag jobbade med Björn Borgs innehåll på sajten, säger Edlund.

Hur ser samarbetet ut i dag?

– Nu fokuserar jag på mer tekniska integrationer som betallösningar och ifall vi ska uppgradera plattformen.

Går det att vidareutveckla sig i Luleå när du lämnat Stockholm?

– Jag har ett annat uppdrag åt ett Luleåföretag som jag hjälper en dag i veckan med deras webbshop. Utöver det har haft en dialog med några pr-byråer i Luleå och även en i Piteå om samarbeten.

Finns det en marknad i Luleå?

– Det tror jag. Man får inte se det som att e-handeln dödar den vanliga butikshandeln utan att se det som en kanal som breddar försäljningen.

– Många lokala företag här uppe ryggar tillbaka när de får höra hur mycket de stora aktörerna lägger i marknadsföring. Jag kan ge dem lite trygghet att satsa på marknadsföring. 20–30 procent av omsättningen är rimligt att lägga på marknadsföring.

Fakta

Namn: Jimmy Edlund.

Ålder: 32.

Bor: Radhus på Bergnäset.

Familj: Sambon Sara Sundström (nyförlovade), 28, och dottern Lilly, 3.

Yrke: E-handelskonsult.

Aktuell: Flyttade upp i höstas från Stockholm och håller på att etablera sig i Luleå. Jobbar med bland andra Björn Borg.

Jimmys marknadsföringstips:

* Det viktigaste online är att ha tydliga mål.

* Med e-handel går allt att mäta. Allt från trafik till konvertering.

* Lägga upp en budget för det. Vad får det kosta?

* Handeln flyger inte bara för att man skaffar en webbshop, du måste marknadsföra den också. 20–30 procent av omsättningen är rimligt att lägga i marknadsföring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!