Dyrare bussresor med ny lag?
Biljetterna på de olönsamma busslinjer i Norrbotten blir dyrare om inte kommunerna och landstinget går in med skattepengar. Det kan, enligt landstingsrådet Kent Ögren (S), bli följden om regeringens förslag till kollektivtrafiklag går igenom.
Foto: Pia Hanzi
- Det skulle innebära att Länstrafiken tappar kontrollen över kollektivtrafiken i Norrbotten. Det är fritt fram för privata bolag att plocka russinen ur kakan och köra de lönsamma linjerna medan Länstrafiken får ta hand om de linjer som inte är lönsamma, säger Kent Ögren.
Gungor och karuseller
Enligt honom har intäkterna från de lönsamma linjerna gett Länstrafiken kostnadstäckning för att kunna driva även de olönsamma linjerna.
- Antingen måste vi höja biljettpriserna på de olönsamma linjerna kraftigt eller också måste ägarna, kommunerna och landstinget, gå in med skattepengar och subventionerna biljettpriserna, säger Kent Ögren.
Han befarar att den nya kollektivtrafiklagen kommer att slå hårt mot Norrbotten även på andra sätt.
- En väl fungerande kollektivtrafik är en mycket viktig utvecklings- och tillväxtfaktor. Dessutom är det mycket viktigt för miljön att vi har en väl utbyggd kollektivtrafik så att människor inte tvingas köra bil i så stor utsträckning.
Ska tvingas igenom
Kent Ögren säger att motståndet mot lagförslaget är stort - inte bara från de glesbefolkade och geografiskt stora Norrlandslänen.
- Under de remissmöten som utredaren Ulf Lundin hade kom det massiv kritik från hela landet. Jag är förvånad att regeringen inte försöker nå en bred samförståndslösning kring kollektivtrafiken utan i stället försöker tvinga igenom det här.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!