Dubbla spår gagnar hela Norrbotten

Nu slår Eilert Isaksson, Företagarnas ordförande i Norrbotten, ett slag för att bygga dubbelspårig järnväg mellan Luleå och Narvik.- Med dubbla spår skulle lönsamheten förbättras till gagn för både näringslivet och samhället, hävdar han.

Kulorna rullar in till LKAB när dollarn stiger och kronan sjunker. Minst 100 miljoner kronor beräknas LKAB tjäna på dollaruppgången. Även för skogsbolaget Billerud är det uppåt när dollarn stiger.foto: kurt engström

Kulorna rullar in till LKAB när dollarn stiger och kronan sjunker. Minst 100 miljoner kronor beräknas LKAB tjäna på dollaruppgången. Även för skogsbolaget Billerud är det uppåt när dollarn stiger.foto: kurt engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2010-09-06 17:20
Det är i en debattartikel som Eilert Isaksson åter aktualiserar frågan om att göra Malmbanan dubbelspårig.
"Malmbanan är en av svensk exportindustris absolut viktigaste järnvägssträckor. Malmbanan är Sveriges mest lönsamma järnväg för gods med värdefulla transporter mellan Luleå och Narvik, mellan exporthamnarna i Bottenviken och Atlanten. Ett begränsande logistiskt problem är att Malmbanan är enkelspårig." skriver Eilert Isaksson bland annat i sin debattartikel.
Expansion
Enligt Eilert Isaksson skulle ett dubbelspår mellan Luleå och Narvik öka förutsättningarna för expansion och trygga transporterna för lång tid framöver till gagn för LKAB - och även för Northland resources om de väljer att transportera malmen från Pajala till Narvik.
Isaksson menar att investeringen i dubbelspårig järnväg skulle få positiv betydelse för besöksnäringen i regionen, för de lokala samhällena, för Norrbotten och för hela Sverige.
Statens ansvar
"Ett dubbelspår skulle öka förutsättningarna för logistisk optimering av malmtransporterna utan att störas av eller störa persontrafiken," skriver Isaksson som hävdar att det är statens ansvar att "prioritera nödvändiga investeringar i infrastruktur som gagnar landets och regionernas utveckling."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!