Det är en mycket spektakulär föreställning där musik, sång, agerande och många tekniska effekter skapar dramatik och skräckstämning. Handlingen bygger på Bram Stokers bok om Dracula som lämnat Transylvanien och bosatt sig i London. Kärleken mellan Dracula och Mina, samt hennes frigörelse, får en framträdande roll.
Bland de medverkande på scen finns Marie-Louise Granström från Piteå.
Liksom många andra inom musikbranschen började Marie-Louise i kommunala musikskolan och då spelade hon fiol. Hon fortsatte med musiken på gymnasiets estetiska program och spelade även fiol i NUS, Norrbottens ungdomssymfoni-orkester.
– Efter ett tag lessnade jag på klassisk musik och flyttade till Stockholm. Min bror tyckte att jag skulle satsa på musik och jag började på Birkagårdens folkhögskola, den klassiska inriktningen, då blev det mer sång. Det ledde till att jag sedan studerade på operautbildningen på Göteborgs musikhögskola. Jag tycker om att sjunga opera, dels är det en form av musikteater och dels får och kan man i sången variera uttrycket och känslor.
Efter utbildningen frilansade jag i fem år, bland annat på Folkoperan i Stockholm. 2015 anställdes jag som korist här på Stockholmsoperan. Som korist sjunger man inte bara i kören utan får också agera på scenen, dess-utom får man ibland roller. Jag har till exempel varit tredje damen i Trollflöjten och en av valkyriorna i Wagners Valkyrian 2016.
Här i Dracula är Marie-Louise bland annat en av vampyrerna i hemsk utstyrsel, och till hjälp vid kläd- och mask-byten krävs påkläderskor. En av dem är Carita Stenman med rötter i Luleå.
– Jag har alltid gillat musik, sång och dans. Första gången jag ”dansade” var jag 3 månader gammal. I gymnasiet föll bitarna på plats och jag kände att det var dans jag ville hålla på med. Med tiden blev det Balett-akademins elevskola, Danshögskolans pedagoglinje och vidareutbildning i Europa. Sedan min examen 1986 har jag undervisat på olika dansskolor i Stockholm, berättar hon.
– Eftersom dansen sliter på kroppen var det lämpligt att kombinera den med ett annat arbete. Sedan snart 30 år arbetar jag även här på Kungliga Operans kostym-avdelning, en lärorik, spännande och inspirerande kombination. Ofta är det snabba byten, på några minuter ska jag kanske byta utstyrsel på fem artister.