I det fördolda tar kommunen tid från hemtjänstens besök hos kunderna. När Maj-Britt Bjurström upptäckte det blev hon mycket upprörd.
– Jag hade legat på sjukhus och haft ett utskrivningssamtal med sjukhuspersonal och hemtjänstpersonal. Jag var nöjd. Sedan upptäckte jag att det var något som inte stämde, säger hon.
Det visade sig att sedan oktober 2013 har hemtjänsten börjat med en ny modell för resursfördelning. Faktum är att kunderna i dag sannolikt har kortare tid från hemtjänsten än de haft tidigare.
– Det är rena stölden, säger Maj-Britt Bjurström.
Hon har själv arbetat inom äldrevården. Nu är hon pensionär och har nyligen flyttat in i Rödkallens trygghetsboende.
Om kunden bor i centrala Luleå ska personalen ha 32 procent kringtid. Utanför centrum ska personalen ha 40 procent. Det har funnits en missuppfattning bland såväl personal som kunder om hur tiden ska planeras. Hur mycket tid som tas från kunderna är inte klarlagt eftersom kommunen numera arbetar med att utföra en tjänst och utåt inte räknar tid. Grunden till förändringen är att spara pengar. Kringtid inkluderar framförallt restid, men även tid som behövs för möten.
– Men jag har i mitt biståndsbeslut hur mycket tid jag får för varje måltid och dusch och det är det jag betalar för. Med kortare tid betalar jag för kringtiden, säger Maj-Britt Bjurström.
Maj-Britt Bjurström försökte diskutera tidsfrågan med personalen. Så fick hon tag i ett protokoll från socialnämndens möte där det står: "Samtidigt kommuniceras budskapet ut till personalen om att aldrig prata beviljad tid hos kund, utan om beviljad insats."
– Personalen har helt enkelt fått munkavle.
Hon har varit i kontakt med ansvariga på kommunen för att diskutera tidsupplägget.
– Jag har sagt att jag har 40 minuter till frukost. Då vill jag äta i lugn och ro, inte att någon springer runt och städar och diskar då. Jag vill att de sitter ner, eller går ut och kommer tillbaka för att diska.
Sedan dess får hon i regel den tid som är uppsatt.
– Men det betyder väl i andra ändan att personalen får jäkta och någon annan kund drabbas?
Hon poängterar att ingen skugga ska falla över personalen.
– De gör ett utmärkt arbete.
Sedan en tid har hon försökt få ut tidsloggen som personalen registrerar för den tid de varit hos henne.
– Men jag får inga svar. Jag har vänt mig till alla ansvariga på socialförvaltningen flera gånger, men de hör inte av sig.
Bjurström tycker att hon som är klar i huvudet och kan, har plikten att driva den här frågan för dem som inte kan det.
– De utnyttjar att det här är svaga grupper.