Diös om "toabråket": "Det grisas för mycket"

Nu svarar fastighetsbolaget Diös på kritiken efter den införda "toaavgiften" på Smedjan. "Vi har haft väldiga problem med skadegörelse", säger Johan Lång, affärschef i Luleå.

TOAKRITIKEN. "Det handlar om rent okynne. Det grisas för mycket på toaletterna", säger Johan Lång, affärschef för Diös i Luleå.

TOAKRITIKEN. "Det handlar om rent okynne. Det grisas för mycket på toaletterna", säger Johan Lång, affärschef för Diös i Luleå.

Foto: Arkiv

Luleå2018-01-19 15:27

Proteststormen har tagit ordentlig fart i sociala medier efter beskedet att Smedjan galleria låser toaletterna – och tar betalt för de nödiga besöken.

Läs mer: Nödvändigt? Smedjan tar betalt för toabesöken

"Vi kan inte hålla på att sopa avföring vid varje städning", har köpgallerians ansvariga svarat på Facebook – men affärschef Johan Lång vill inte kommentera de närmare detaljerna gällande den sanitära olägenheten.

– Vi har haft väldiga problem, även ur ren hygiensynpunkt. Folk kan helt enkelt inte hantera en toalettstol på det sätt som den är avsedd att användas. Det handlar om rent okynne. Det grisas för mycket, på olika sätt, säger Johan Lång som dock inte har någon uppfattning om det hela bottnar i ett missbrukar- eller uteliggarproblem.

Kritiker menar att Diös borde ha råd med en fullgod städservice, utan att behöva avgiftsbelägga toalettbesöken.

– Ja, men vi gör detta val nu för att säkerställa en bra och fräsch toalettmiljö i Smedjan, säger Lång.

Ni vill "spola bort" toabuset?

– Det är ambitionen, annars skulle vi inte göra detta. Sen får vi utvärdera om det ger den effekt vi hoppas på.

Flera protesterar också mot att toavgiften bara kan betalas med kort?

– Det ligger i tiden och vi provar denna lösningen. De allra flesta har ju kort idag.

Diös äger även Luleås övriga köpgallerior Strand och Shopping, men i dag är det inte aktuellt att införa toavagift.

– Toaletterna där används inte på samma sätt, problemen är större på Smedjan. Men vi ser över om vi behöver inför avgift i Shopping och Strand också, säger Johan Lång, affärschef på Diös.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om