Digital satsning i Malmfälten

Norrbottens media satsar på ny teknik.Nu ska digitala skyltar locka annonsörerna i Malmfälten.

Kupolen, Kirunas äldsta galleria, byggs om för att inrymma Stadsbibliotek. Renoveringen av övriga gallerian bantas på grund av deformationsprognoserna och Kirunabostäders investeringsstopp.FOTO: Hans Sternlund

Kupolen, Kirunas äldsta galleria, byggs om för att inrymma Stadsbibliotek. Renoveringen av övriga gallerian bantas på grund av deformationsprognoserna och Kirunabostäders investeringsstopp.FOTO: Hans Sternlund

Foto: Hans Sternlund

Luleå2012-12-17 16:09

Kupolen och Gallerian i Kiruna förses med varsin stor digital utomhusskylt.

Först ut blir Kupolen där skylten ska vara igång den sista januari 2013.

Stadsnät i Kiruna
Norrbottens media (bolaget som bland andra äger NSD, Norrbottens-Kuriren, gratistidningarna Extra och tv-kanalen 24 Norrbotten) kommer även att ha digitala skyltar i Coops alla butiker i Malmfälten.

De skyltarna blir totalt 74 till antalet.

Ytterligare tio skyltar ska ingå i ett stadsnät
i olika butiker i Kiruna.

"Slagkraftigt"
- Kiruna är strategiskt viktigt för oss. Vi har funnits länge här med NSD, Kuriren och Extra. Nu utökar vi med en ny kanal. Digitala skyltar i kombination med övriga medier blir slagkraftigt, säger Erik Ranängen, verkställande direktör för Norrbottens media.

Öka digitala intäkter
De ansvariga i Norrbottens media hoppas på alla slags företag som annonsörer. Även samhällsinformation ses som potentiellt innehåll.

- Vi ska öka våra digitala intäkter och jobbar med att utveckla oss på det
området. Det här är en del
i det hela, säger Ranängen.

Norrbottens media investerar en hemlig summa pengar i skyltarna. Annonsförsäljningen sker i samarbete med ett externt bolag.

Möjligheten finns också att Norrbottens media använder skyltarna för viss nyhetsförmedling, som ett slags löpsedel för de egna nyhetsmedierna.

Ligger i tiden
Liknande investeringar kan komma att ske på fler orter i Norrbotten.

- Digitala skyltar ligger i tiden. Det här är ett nytt sätt att kommunicera, säger Peder Stockman, marknadschef för Norrbottens media.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!