Kupolen och Gallerian i Kiruna förses med varsin stor digital utomhusskylt.
Först ut blir Kupolen där skylten ska vara igång den sista januari 2013.
Stadsnät i Kiruna
Norrbottens media (bolaget som bland andra äger NSD, Norrbottens-Kuriren, gratistidningarna Extra och tv-kanalen 24 Norrbotten) kommer även att ha digitala skyltar i Coops alla butiker i Malmfälten.
De skyltarna blir totalt 74 till antalet.
Ytterligare tio skyltar ska ingå i ett stadsnät
i olika butiker i Kiruna.
"Slagkraftigt"
- Kiruna är strategiskt viktigt för oss. Vi har funnits länge här med NSD, Kuriren och Extra. Nu utökar vi med en ny kanal. Digitala skyltar i kombination med övriga medier blir slagkraftigt, säger Erik Ranängen, verkställande direktör för Norrbottens media.
Öka digitala intäkter
De ansvariga i Norrbottens media hoppas på alla slags företag som annonsörer. Även samhällsinformation ses som potentiellt innehåll.
- Vi ska öka våra digitala intäkter och jobbar med att utveckla oss på det
området. Det här är en del
i det hela, säger Ranängen.
Norrbottens media investerar en hemlig summa pengar i skyltarna. Annonsförsäljningen sker i samarbete med ett externt bolag.
Möjligheten finns också att Norrbottens media använder skyltarna för viss nyhetsförmedling, som ett slags löpsedel för de egna nyhetsmedierna.
Ligger i tiden
Liknande investeringar kan komma att ske på fler orter i Norrbotten.
- Digitala skyltar ligger i tiden. Det här är ett nytt sätt att kommunicera, säger Peder Stockman, marknadschef för Norrbottens media.