"Diggiloo"-producenten: "Man ska veta vad man får"
Årets "Diggiloo"-turné riktar sig - kors i taket - till hela familjen.I sommar återvänder Lasse Holm och hans artistgäng till Norrbotten.- Man ska veta vad man får i "Diggiloo", säger producenten Patrik Krall.
"Vi vill roa hela familjen. Tre generationer ska njuta samtidigt", säger producenten Patrik Krall.
Foto: Bengt-Åke Persson
Kanske håller Diggiloo på att ta över tronen?
600 000 har sett showen
Sedan starten 2003 har över 600 000 svenskar vallfärdat till Lasse Holms artistspäckade sommarturné och arrangörerna kallar konceptet för landets "i särklass mest populära".
- I sju år har vi haft en stadigt ökande publiktillströmning. Vi vill roa hela familjen. Tre generationer ska njuta samtidigt, berättar producenten Patrik Krall under ett pr-besök i Luleå inför sommarens turné, den mest omfattande i Diggiloos historia.
Omkring 180 000 biljetter ska krängas till de 29 föreställningarna.
Patrik Krall, som har jobbat med Robert Wells tidigare, beskriver Diggiloo som det mer avslappnade alternativet till Rhapsody in rock.
- Vi vill vara breda, både vad gäller artisterna och komikerna. Thomas Peterssons humor passar familjer utanför Stureplan, så att säga. Andra komiker passerar rakt över huvudet på de flesta.
"Skön laguppställning"
Tillsammans med Lasse Holm har Patrik Krall eftersträvat den rätta mixen av artister som tilltalar alla åldersgrupper.
- Vi har en skön laguppställning i sommar. Jessica Andersson, Thomas Petersson och Mojje har varit med förut, även Markoolio har gästat tidigare. Han tycker att det är skitkul.
Enligt Krall är det inga svårigheter att få artisterna att hoppa på Diggiloo-tåget. Men det handlar också om att passa in i gänget socialt, menar han.
- Artisterna kan inte bara gå upp och göra sina hitlåtar. Alla jobbar med varandra på scenen, körar och spelar i olika konstellationer. Alla passar inte i det sammanhanget.
Skulle Carola kunna vara med?
- Carola, vem är det? säger Patrik Krall.
"Hela byn engagerad"
Totalt ett 100-tal personer jobbar med sommarens Diggiloo-produktion. Därtill kommer många ideella krafter inom det lokala föreningslivet, exempelvis i samband med showen i Storforsen.
- Tväråselets idrottsförening sköter parkering, vakthållning och insläpp. Hela byn är engagerad. Hade föreningen varit lika duktig i fotboll, då hade de spelat i Allsvenskan, säger Randolf Eriksson, näringslivssekreterare inom Älvsbyns kommun.
Och Ove Nilsson, lokal arrangör för Diggiloo under flera år, har stora förväntningar.
- Under mina 15 år som arrangör kan jag konstatera att det inte finns något mer familjärt än Diggiloo. De har den överlägset största åldersbredden, säger han.
Fakta/Diggiloo
Sommarens "Diggiloo", under ledning av Lasse Holm, är den åttonde turnén i ordningen.
Årets artister: Discotrion Alcazar, schlagerartisterna Jessica Andersson och Erik Linder, jazzsångerskan Gunhild Carling, barnfavoriten Mojje (känd från SVT:s "Lattjo lajban", komikerna Thomas Petersson och Markoolio med flera.
Aktuella i Norrbotten: Storforsen, Älvsbyn (den 13 juli) samt Cape East, Haparanda (den 8 augusti)
Årets artister: Discotrion Alcazar, schlagerartisterna Jessica Andersson och Erik Linder, jazzsångerskan Gunhild Carling, barnfavoriten Mojje (känd från SVT:s "Lattjo lajban", komikerna Thomas Petersson och Markoolio med flera.
Aktuella i Norrbotten: Storforsen, Älvsbyn (den 13 juli) samt Cape East, Haparanda (den 8 augusti)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!