Sverigedemokraternas beslut att rösta ner den rödgröna budgeten och skapa en regeringskris kan få stora konsekvenser för Norrbotten. Anledningen är att det krävs en regering som står bakom ansökan om EU-pengar till att påbörja projektet. En ansökan som måste vara inlämnad i februari.
– Med den process om vi är inne i känns det mer osäkert. Det har att gör med det faktum att vi nu skickat in en förhandsanmälan om att vi kommer lämna i en EU-ansökan om planeringspengar, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.
– För att den ska landa positivt förutsätter det att regeringen är med på på resan och uttalar sitt uttalar tydligt att man stödjer det här.
Gusten Granström har utgått från att den rödgröna regeringen skulle göra detta.
– Både i regeringsförklaringen och i statsbudgeten så har man tydligt sagt att det här ska in i den nationella planen. Det ska genomföras det här, säger han.
– Och det är klart att om vi inte har en regering, eller bara en expeditionsministär eller vad det nu kan landa i, så funderar man på vilket sätt det här kommer att påverka. Det som händer är inte positivt för oss.
Den 26 februari ska ansökan vara EU tillhanda.
– Då måste vi ha två saker klara. Vi måste från regionen berätta på vilket sätt vi ska matcha den finansiering vi söker. Det har vi klarat ut. Det finns drygt 100 miljoner i Norr- och Västerbottens regionala planer. Men till det måste adderas ett tydligt uttalande från regeringen att de står bakom det här, säger Gusten Granström.
Enligt Elisabeth Sinclair, projektledare i Norrbotniabanegruppen, jobbar de på som tidigare.
– Vi ska ha en ansökan färdig. Sen tror jag inte någon regering är säger nej till den. Det skulle orsaka en trafikinfarkt i övre Norrland. Det kan ingen regering blunda för, säger hon.
– Även om Stefan Lövfen avgår idag fortsätter vår process. För oss är det viktigt att inte vila nu, utan att få iväg en ansökan.