"Det som är bra för personalen är bra för kunderna"

På hemtjänstgruppen i Gammelstad välkomnas Arbetsmiljöverkets inspektioner. - Jag ser det som en hjälp för att göra det så bra som möjligt för personal och kunder. Är det bra för personalen är det bra för kunderna, säger Ketty Andersson, enhetschef på Gammelstads hemtjänst.

Karin Carlson, snart 90 år får hjälp tre gånger om dagen av Gammelstads hemtjänst där Sandra Rydberg arbetar.  
"Jag har det hemskt bra tack vare att jag har min fina hjälp, säger Karin Carlson.

Karin Carlson, snart 90 år får hjälp tre gånger om dagen av Gammelstads hemtjänst där Sandra Rydberg arbetar. "Jag har det hemskt bra tack vare att jag har min fina hjälp, säger Karin Carlson.

Foto: Elisabeth Hedman

LULEÅ2009-09-21 06:00
I Arbetsmiljöverkets rapport om hemtjänstens arbetsmiljö i Luleå påtalas bland annat brister om att trånga toalettutrymmen hos hemtjänstens kunder gör att personalen får arbeta med "ogynnsamma vridningar och sträckningar".
I Stadsöns-Gammelstads hemtjänstgrupp är kunderna uppdelade i två grupper. En del av kunderna har städning en gång varannan vecka, andra har hjälp tre gånger om dagen.
- Spridningen är ganska stor på hur mycket insatser kunderna har, säger Ketty Andersson.
Problemet med exempelvis trånga toalettutrymmen kan man lösa med en fristående toalettstol i sovrummet.
- Vi ser andra möjligheter. För det mesta löser vi det, säger Ketty Andersson.
Vissa situationer kan kräva mer av hemtjänstpersonalen, uppger hon. Det handlar till exempel om när hemtjänstens kunder kommer direkt från sjukhuset och behöver anpassa sig till nya rutiner.
- Det tar ett tag att anpassa sig för att det ska fungera för båda parter, säger Andersson.
Sandra Rydberg, 23, har arbetat inom Gammelstads hemtjänst på heltid sedan 2005.
Inte tungt
Hon upplever inte att det finns några större brister i arbetsmiljön inom hemtjänsten i Gammelstad.
- Jag tycker inte att det är tungt. Vi får ändå bra med hjälpmedel, säger hon och nämner en "turner", en platta med hjul som används vid förflyttningar från till exempel en säng till en rullstol.
Ketty Andersson uppger att de inte har något ställe nu där personalen upplever problem.
- I dag finns det mer hjälpmedel än förut, säger hon.
Vilka mandat har ni att påverka er arbetsmiljö?
- Jag är enhetschef och flickorna pratar med mig. Vi kan ha hembesök av en arbetsterapeut, kanske prata med kunden om vad man kan förbättra, säger hon.
Det kan exempelvis handla om att flytta möbler för att komma åt från båda sidor av sängen.
- Men en del vill ha det som de har det, säger Ketty Andersson.
Det handlar om förståelse, menar hon.
- Vi hjälper dem i deras hem. Det finns begränsningar till vad det finns att göra i en bostad, säger Ketty Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om