"Det har blivit värre"

I går var det dags för nästa remissinstans att uppvaktas av bybor från Brändön, Örarna och Bensbyn. - Det har eskalerat och blivit värre och värre, säger Ann-Charlott Wikström inför mötet med trafikpolisen.

Sture Strand, chef för trafikpolisen i Norrbotten, tar emot Stephane Bosque, Ann-Katrin Öhman, Ann-Charlott Wikström, Andreas Josbrant.  Foto: Pär Bäckström

Sture Strand, chef för trafikpolisen i Norrbotten, tar emot Stephane Bosque, Ann-Katrin Öhman, Ann-Charlott Wikström, Andreas Josbrant. Foto: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

Luleå2008-06-03 06:00
De boende i byarna vill få bort de tunga transporterna, som inte har ärenden till byarna, att ta E 4 i stället för väg 596. Detta eftersom E 4 är mer lämpad för lastbilsekipage.
Tvingas åka taxi
Sedan tidigare har byborna uppvaktat Vägverksdirektören Lena Dahlgren och Luleå kommun. Målet är att få igenom kravet på förbud för tung trafik som genar genom byarna.
I går var det alltså dags för trafikpolisens chef, Sture Strand, att få höra argumenten för förbudet.
- Det var ett bra möte, vi är nöjda. Han verkade lyssna på oss, säger Ann-Katrin Öhman.
Både en mormor och en farfar deltog på mötet i polishuset. Deras barnbarn tvingas redan i dag åka taxi till skolan, trots att det bara är 200 meter till busshållplatsen.
När de fyra barnen sedan kommer hem med skolskjutsen måste någon ta emot dem och hjälpa dem hem.
- Det är jätteolyckligt. Barnen vill åka med skolbussen med sina kompisar. Det är ett problem och man vet om det, säger Andreas Josbrant som för övrigt är svärson till Ann-Charlott Wikström.
Hon berättar att hennes fjärde barnbarn är på väg och att de alla bor i Örarna/Brändön.
Breddningen - ett bekymmer
- De ska alltid över denna väg, säger mormodern från Örarna som försöker hjälpa barnbarnen så mycket hon kan.
Wikström berättar också att den stora ombyggnationen av vägen gjordes 1968-69. Den breddning som i dag ställer till bekymmer för byborna.
- De är byggda för att inbjuda till genomfartstrafik. Frågan är jätteviktig för våra barnbarn.
Kurt Nilsson, farfadern i sällskapet, poängterar:
- Det är inga orimliga krav vi ställer, säger han och betonar att fartnedsättningen haft en positiv effekt. Men att det på morgnarna finns många långtradarchaufförer som inte håller sig till angivna hastigheter.
Remissvar
Ann-Charlott Wikström inflikar:
- Många chaufförer är pressade tidsmässigt.
Taleskvinnan Ann-Katrin Öhman berättar att det runt om i landet finns exempel på där lastbilstrafiken styrts upp. Därför hoppas byborna på att få till ett förbud.
- Det är nog med de som måste besöka byarna.
I augusti hoppas byborna även att få till en träff med tekniska nämnden som ska utarbeta kommunens remissvar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om