Det här är Luleås värsta trafikproppar

Morgontrafiken i Luleå kan när den är som intensivast orsaka långa bilköer. Den årliga trafikmätningen pekar ut de värsta propparna.

TRAFIKINGENJÖR. Ida Persson är en av kommunens trafikingenjörer. Varje år kartlägger kommunen trafikens flöden och storlek.

TRAFIKINGENJÖR. Ida Persson är en av kommunens trafikingenjörer. Varje år kartlägger kommunen trafikens flöden och storlek.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-10-18 09:00

Tiden mellan 07.45 och 08.15 är den trafikintensivaste i Luleå.

Den som kan ska då undvika att åka in till centrum och helst av allt inte köra över Bergnäsbron eller Bodenvägen.

Det är på morgonen och kvällen luleåtrafikens hjärtinfarkt.

Då ska lulebor och jobbpendlare till jobben och skolorna.

Det är snarare regel än undantag att bilköerna stundtals kan bli långa, om än hanterbara.

Det visar den trafikmätning som Luleå kommun gör vecka 39 varje år och som precis har sammanställts.

Det visar också det nedslag i vardagstrafiken som NSD gjorde under fredagsmorgonen.

Vid rondellen vid Kulturens Hus möts trafikfloden från två av stadens största biflöden, Bodenvägen och Bergnäsbron.

Det är bilar och bussar om vartannat.

– Även om det är tät trafik just nu så flyter ju trafiken riktigt bra. Bodenvägen runt 08.00 är det mycket trafik men det står inte helt stilla, säger Ida Persson, trafikingenjör på Luleå kommun, avdelning Gata & Trafik.

Trafikmätning går till så att trafiken i år har mätts på 21 olika gator, fem (se faktaruta) är återkommande.

Luleborna har märkt det med de "gummisladdar" som legat över vägar och gator.

– Vi har vissa fasta punkter som vi har mätt i flera år. Det finns andra punkter som vi inte mäter lika ofta. Nya vägar och i nya stadsdelar mäter vi och inför ombyggnationer. I år har vi också mätt cykeltrafiken på 13 platser. Vi vill se hur cykeltrafiken utvecklas och i år har vi för första gången också mätt gångtrafiken in till stan. Det gör vi under maxtimmen för den trafiken måste vi mäta manuellt. Det är viktigt att följa alla trafikslag.

Inne i centrum är det de tre lederna Kungsgatan, Smedjegatan och Rådstugatan som tar om hand av merparten av trafiken. Innan Smedjegatan öppnades i slutet av augusti var belastningen på såväl Kungsgatan som Rådstugatan mycket hård. I rusningstid kunde det ta lång tid att ta sig från den ena änden till den andra.

Fast Smedjegatan har öppnat så är trafiken där bara hälften så stor under vecka 39 som den var innan den stängdes 2011.

Kanske att många trafikanter "glömt" att den öppnats.

– Kungsgatan har gått tillbaka till den trafikmängd den hade innan Smedjegatan stängdes. Rådstugatan hade 10 000 fordon under vardagarna och det var litet mer från förra gången.

I år har också lokaltrafiken och Länstrafiken medverkat i trafikmätningen med passagerarstatistik.

Av all trafik i Luleå så är 52 procent genomfartstrafik, alltså centrum passeras för att man ska någon annan stans.

Bilismen i centrala Luleå

Biltrafik i centrala Luleå en vanlig vardag vecka 39.

Bodenvägen 23 157 fordon.

Bergnäsbron 17 028 fordon.

Malmuddsviadukten 15 759

Gammelstadsvägen 11 012

Lulsundsgatan 4 894

Smedjegatan som öppnade i augusti i år efter att ha varit stängd i drygt tre års tid hade under samma mätperiod 5 500 fordon under vardagarna. Det är ungefär hälften mot den trafik som förekom innan stängningen 2011.

De tre största trafiklederna till och från centrum är Bodenvägen, Bergnäsbron och Hertsövägen där mätningarna görs på Malmuddsviadukten.

Källa: Luleå kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om