"Det blir billigare för kunden"

Shorelink AB kommer driva Luleå hamn de närmaste åren. Men de stora vinnarna är hamnens kunder, SSAB och LKAB. För ägaren Luleå kommun blir det snarare en förlustaffär.

Foto:

LULEÅ2014-12-12 15:25

På fredagen blev det klart att Shorelink AB vunnit upphandlingen av driften i Luleå hamn. Både pris- och kvalitetsmässigt låg de bättre till än konkurrenterna BDX och Oxelösunds hamn AB som också lagt bud. Genom att sälja ut och konkurrensutsätta driften av hamnen räknar Anne Karlenius, kommundirektör och vd i Luleå kommunföretag AB, att de ska sänka kostnaderna årligen med cirka nio miljoner kronor.

– Att konkurrensutsätta verksamheten på det här sättet gynnar i slutändan kunden, säger hon.

Birgitta Ahlqvist (S), ordförande i det nybildade kommunala bolaget Luleå hamn AB, medger att det varit påtryckningar från hamnens stora kunder, SSAB och LKAB, att bli billigare. För LKAB kunde annars Narvik vara ett bättre alternativ.

– Det har diskuterats det här med priset. Vi vet hur det ser ut idag på marknaden, alla priser måste pressas. Både LKAB och SSAB har ju haft det tungt, säger hon.

– Vi ser det som en oerhört viktig del för industrin, både för Luleå och för hela regionen. Det är därför vi gått ut med det här. För att priset ska bli lägre för kunden.

Luleå hamn AB däremot kommer ge mindre avkastning än tidigare åt ägaren Luleå kommun.

– Jag tror att det blir något mindre. Men skillnaden är inte stor. Och vi kommer fortfarande gå med vinst, säger Birgitta Ahlqvist.

Men hon tycker ändå det är en bra affär.

- Vi hoppas att vi ska kunna ta ner mer malm från Kiruna och att LKAB ska välja den här vägen. Det är vad LKAB vill, det har de sagt, säger Birgitta Ahlqvist.

- I Narvik har det varit strejker. LKAB upplever att det är tryggt att ha oss här i Luleå och de vill att vi får en djupare kaj och djupare farled. Transporterna via Luleå kommer öka.

Luleå hamn AB har idag 45 anställda. 15 av dem kommer beröras av övergången till Shorelink. Susanne Jangdal, vd Shorelink, har tidigare varit starkt kritisk mot Luleå kommuns privatisering av hamnen och att företaget har varit nära att kastas ut efter många år. Nu är hon nöjd.

– Vi är mycket nöjda. Att vi nu jobbar med helheten i Victoriahamnen, säger hon.

Men nu är priserna pressade. Hur påverkas ni av det?

– Om det som tidigare funnits två aktörer som jobbat sida vid sida och nu bara en så finns det såklart synergieffekter.

I april 2016 tar Shorelink över driften av Luleå hamn. Kontraktet är på fem år med möjlig förlängning på fem år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om