Det blev ett litet gupp för mycket...

Det är inte Peabs år i år. Först lossnade betongbeläggningen på Universitetsleden. Nu måste den nya trumman på Västra Brogatan grävas upp.- Det rasade ner jord när vi lyfte dit den, förklarar Peabs arbetschef Peter Åkerström.

Göran Gabrielsson, gatuchef.

Göran Gabrielsson, gatuchef.

Foto: Göran Ström

LULEÅ2009-09-26 06:00
Jorden som rasade ner innebar att trumman hamnade över den angivna nivån. För biltrafiken innebär det något som liknar ett litet fartgupp.
Bra kanske för att begränsa hastigheten, men gatuchefen Göran Gabrielsson gillar inte guppet.
Till sommaren
- Nu måste Peab göra om jobbet. Det blir antingen i höst, men eftersom det nu börjar bli sent på året får det troligen vänta till nästa sommar, säger Göran Gabrielsson.
Eftersom Peab inte gjort som kommunen beställt, kommer det inte att kosta skattebetalarna en krona. De får dock stå ut med en ny vägavstängning när trumman ska grävas om.
Peab byggde också Universitetsleden med den stora bron över järnvägen. Den fick betongbeläggning i stället för asfalt, men betongen började lossna.
- All den slitbetong som lagts måste fräsas bort och ny läggas dit, säger Göran Gabrielsson.
Därför har den nya trafikleden stängts av i över en månad. Först den 10 oktober släpps trafiken på igen. Så här förklarar Peab problemen med Universitetsleden:
Ny teknik
- Det är en helt ny teknik att lägga betong i stället för asfalt på broar. Det har inte gjorts någon annanstans och därför är detta något som kan inträffa när en ny teknik utvecklas, säger Peter Åkerström.
Det tog bara en dag att fräsa bort den felaktiga slitbetongen och belägga med den nya.
- Den måste ligga i 28 dygn för att bli färdig. Därför blev det en lång avstängning, säger Åkerström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om