”Det är ett kvitto på en lyckad satsning”

Susann Johansson är verksamhetsutvecklare för kommunens alla grundskolor. Hon är den som initierade pilotprojektet som pågår i Luleås fritidshemsverksamhet och sökte pengar till det från Skolverket.

Luleå2018-04-18 14:31

I ett första steg rekryterades sju fritidshemsutveckare som täcker upp Luleås nio skolområden.

–Jag såg att vi hade möjlighet att söka pengar för att höja kvalitén kopplat till personalen och till systematiskt kvalitetsarbete. Det handlar inte bara om att anställa fler, det behövs även kompetensutveckling.

Det är brist på utbildade fritidspedagoger i Luleå, bland annat för att utbildningen inte längre finns kvar här. Många går i pension och ersätts av fritidsassistenter som inte har samma utbildningsnivå och ibland inte är insatta i vad fritidsverksamheten har för uppdrag enligt Läroplanen.

Nya skrivningar och ett eget kapitel i Läroplanen har satt nytt fokus på vad fritidshemmen i landet ska syfta till och hur kvaliteten ska säkerställas. Det talas mer om pedagogisk planering och systematiskt kvalitetsarbete. Där finns styrdokument som talar om hur man ska arbeta och vad varje elev ska få med sig. För att uppnå målen gör Skolverket satsningar där kommuner kan gå in och ansöka om pengar.

Susann välkomnar det nya då hon tycker att fritidsverksamheten blivit alltför bortglömd och att fritids är en viktig plats för lärande.

­– En del i projektet är att vi utvecklar en struktur, en gemensam mall. Ett slags årshjul som gör att de olika skolområdena kan stämma av vad de har uppnått och utvärdera enligt samma mall. Det sparar både tid och energi. Kvalitén ska vara lika i hela kommunen, inte ett lotteri för eleven, säger Susann Johansson.

En annan del är att öka kompentensen, yrkesstoltheten och arbetsglädjen hos personalen.

–Fritidshemsutvecklarna har till uppgift att gå bredvid i verksamheten och identifiera vad det finns för behov i respektive skolområde. De anordnar även kurser, föreläsningar och workshops som ger kompetensutveckling för medarbetare och de skapar kontaktnät för att hjälpas åt och lära av varandra, ett kollegialt lärande. Många rektorer är tacksamma för hjälpen de får.

–Alla ute i verksamheten är mycket engagerade och pratar positivt om det här. Det ser jag som ett kvitto på att det är en lyckad satsning och att vi redan uträttat mycket på kort tid.

Statistiskt sett i landet så har Luleå har en hög andel barn som går på fritids. 3476 barn till antalet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!