"Det är enormt välkomna bidrag"

Skolorna i Luleå törstar efter teknisk kunskap – och tekniska hjälpmedel i undervisningen. Men budgeten sätter oftast stopp. Därför kom bidragen från Facebook som en skänk från ovan.

digital scen. Daniel Isaksson från Ung Scen i Norr.
 ska utveckla en nyskapande sajt inom teatern.

digital scen. Daniel Isaksson från Ung Scen i Norr. ska utveckla en nyskapande sajt inom teatern.

Foto: Per Lundström

LULEÅ2015-03-25 21:16

Under fjolåret startade IT-jätten Facebook i Luleå sitt program för lokalt samhällsengagemang.

Programmet går i korta drag ut på att där lokala föreningar, skolor och organisationer kan skicka in projektförslag till Facebook och ansöka om bidrag för projekten.

I år valde Facebook-ledningen i Luleå ut åtta projekt inom teknik, kultur och miljö och natur, som tillsammans får dela på drygt 700 000 kronor.

– Antalet ansökningar jämfört med i fjol har nästan fördubblats. Det här är ju fortfarande ganska nytt, så det tar lite tid att spridas. Jag tror att vi kommer få in fler ansökningar framöver, förklarar Helena Sundberg som är Site Coordinator och ansvarig för det lokala programmet i Luleå.

Enligt Sundberg är det självklart att ett multinationellt företag som Facebook ändå väljer att verka lokalt.

– Vi verkar ju och bor här, vi är ett lokalt Luleåföretag. Och vi vill ge tillbaka i det samhälle som vi verkar i, säger hon.

Bland de åtta utvalda projekten som får ekonomiskt projektstöd av Facebook finns fyra skolor.

Agneta Hedenström är rektor för två av dem, Måttsundsskolan, och Alviksskolan.

Hon är förstås med än glad för det ekonomiska bidraget.

– Det är enormt välkomna bidrag. VI är ju beroende av teknik för att utveckla lärandet. Och det är ju inte så att vi har jättemycket pengar kvar i vår budget när vi har betalat allt annat, säger hon.

Under utdelningsceremonin i Facebook-lokalerna på Porsön i Luleå fanns representanter för de olika projekten på plats.

David Engström och Tomas Sandström är båda lärare på Antnässkolan, och två av personerna bakom skolans nytänkande.

– VI tänker lite grann som så här att istället för att vara IT-konsumenter vill vara IT-producenter. VI har många gånger suttit i våra arbetsrum och sagt, tänk om vi bara hade kunnat, säger duon och fortsätter:

– Helt plötsligt, via Facebook, får vi nu möjligheten att köpa in modern utrustning.

Rektorn Agneta Hedström berättar att skolan jobbar mycket med att hitta nya sätt att arbeta, bland annat via fortbildningar och studiebesök.

– VI har även uppmanat våra lärare att hitta olika vägar att söka pengar till våra projekt.

Är det framtiden, att söka finansiering externt till sådana här typer av projekt som kräver modern utrustning?

– Vi har ju en begränsad budget i kommunen. Så jag tror att externa finansiärer och bidrag kommer bli en del av framtiden, säger Hedenström.

För andra året delar Facebook ut projektpengar till lokala projekt. Här är de åtta vinnarna, som tillsammans får dela på drygt 700 000 kronor.

Fakta/ Projekten

Designlabland – Designlabland vill uppmärksamma ohälsa hos unga i området genom att omvandla data om Luleå-ungdomarnas hälsa till någonting konkret, nämligen mode. Genom workshops och ett avslutande scenkonstevent vill man bidra till att vända en negativ trend och stärka ungdomarnas självkänsla. (100 000 SEK)

Alviksskolan – I Alviksskolans spelifieringsprojekt (gamification) arbetar eleverna med olika typer av problemlösning i fiktiva digitala miljöer. Spelmomenten motiverar eleverna och utvecklar såväl digitalt som ämnesteoretiskt kunnande. Med ny utrustning och vidareutbildning för personal kan eleverna nu lära sig programmera och göra digitala animeringar och filmer. (100 000 SEK)

Måttsundsskolan – Genom filmskapande och programmering ska skolan utveckla elevernas förmåga att använda teknisk utrusning. Projektet ska främja ett entreprenöriellt förhållningssätt och särskilt tjejers intresse för programmering för att ge samtliga elever lika förutsättningar för att verka inom tekniksektorn. Måttsundsskolan kommer att inleda ett samarbete med Filmpool Nord. (100 000 SEK)

Norrbottensteatern, Ung Scen Norr – Ung Scen Norr ska skapa en digital plattform som ökar möjligheten för unga i glesbefolkade områden att spela teater på fritiden. Den digitala plattformen ”Ung Scen Online” ska överbrygga de geografiskt stora områdena och verka som ett digitalt kulturhus för ungdomsteater. (100 000 SEK)

Antnässkolan – På Antnässkolan har eleverna under föregående år fått grundläggande utbildning inom programmering. Med hjälp av digitala robotar kommer skolan nu öka elevernas förståelse för hur programmering kan användas i praktiken. Antnässkolan vill också öka intresset för ett framtida yrke inom tekniksektorn och särskilt öka intresset hos tjejer. (100 000 SEK)

Bergskolan – Bergskolan i Luleå har initierat grundläggande programmeringskurser för eleverna. Med hjälp av elektroniska byggsatser, ökad programmeringskunskap hos personalen och den nya inriktningen programmering/digital innovation för elevens val kommer programmeringsutbildningen utökas. (60 000 SEK)

Teknikens Hus – Med Facebooks hjälp startade Teknikens Hus i Luleå förra året eftermiddagsklubben ”Science Club @TH” där barn mellan 10 och 11 år har fått möjligheten att lära sig mer om teknik och programmering. Initiativet har varit mycket uppskattat och nu ska fler barn få möjlighet att delta i eftermiddagsklubben samt arbeta praktiskt med teknik i den öppna publika verkstaden under helger och lov. (99 000 SEK)

Luleå Makerspace – Luleå Makerspace är en ideell förening som arbetar för att stödja kreativt arbete i Luleå. Föreningen kommer att anordna workshops där ungdomar får testa nya tekniska lösningar, såsom 3D-skrivare, och lära sig mer om teknologin och programmering som ligger bakom dessa innovationer. Ungdomarna får också möjlighet att skapa sina egna tekniska innovationer. (50 000 SEK)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om