"Det Àr enormt vÀlkomna bidrag"

Skolorna i LuleĂ„ törstar efter teknisk kunskap – och tekniska hjĂ€lpmedel i undervisningen. Men budgeten sĂ€tter oftast stopp. DĂ€rför kom bidragen frĂ„n Facebook som en skĂ€nk frĂ„n ovan.

digital scen. Daniel Isaksson frÄn Ung Scen i Norr.
 ska utveckla en nyskapande sajt inom teatern.

digital scen. Daniel Isaksson frÄn Ung Scen i Norr. ska utveckla en nyskapande sajt inom teatern.

Foto: Per Lundström

LULEÅ2015-03-25 21:16

Under fjolÄret startade IT-jÀtten Facebook i LuleÄ sitt program för lokalt samhÀllsengagemang.

Programmet gÄr i korta drag ut pÄ att dÀr lokala föreningar, skolor och organisationer kan skicka in projektförslag till Facebook och ansöka om bidrag för projekten.

I Är valde Facebook-ledningen i LuleÄ ut Ätta projekt inom teknik, kultur och miljö och natur, som tillsammans fÄr dela pÄ drygt 700 000 kronor.

– Antalet ansökningar jĂ€mfört med i fjol har nĂ€stan fördubblats. Det hĂ€r Ă€r ju fortfarande ganska nytt, sĂ„ det tar lite tid att spridas. Jag tror att vi kommer fĂ„ in fler ansökningar framöver, förklarar Helena Sundberg som Ă€r Site Coordinator och ansvarig för det lokala programmet i LuleĂ„.

Enligt Sundberg Àr det sjÀlvklart att ett multinationellt företag som Facebook ÀndÄ vÀljer att verka lokalt.

– Vi verkar ju och bor hĂ€r, vi Ă€r ett lokalt LuleĂ„företag. Och vi vill ge tillbaka i det samhĂ€lle som vi verkar i, sĂ€ger hon.

Bland de Ätta utvalda projekten som fÄr ekonomiskt projektstöd av Facebook finns fyra skolor.

Agneta Hedenström Àr rektor för tvÄ av dem, MÄttsundsskolan, och Alviksskolan.

Hon Àr förstÄs med Àn glad för det ekonomiska bidraget.

– Det Ă€r enormt vĂ€lkomna bidrag. VI Ă€r ju beroende av teknik för att utveckla lĂ€randet. Och det Ă€r ju inte sĂ„ att vi har jĂ€ttemycket pengar kvar i vĂ„r budget nĂ€r vi har betalat allt annat, sĂ€ger hon.

Under utdelningsceremonin i Facebook-lokalerna pÄ Porsön i LuleÄ fanns representanter för de olika projekten pÄ plats.

David Engström och Tomas Sandström Àr bÄda lÀrare pÄ AntnÀsskolan, och tvÄ av personerna bakom skolans nytÀnkande.

– VI tĂ€nker lite grann som sĂ„ hĂ€r att istĂ€llet för att vara IT-konsumenter vill vara IT-producenter. VI har mĂ„nga gĂ„nger suttit i vĂ„ra arbetsrum och sagt, tĂ€nk om vi bara hade kunnat, sĂ€ger duon och fortsĂ€tter:

– Helt plötsligt, via Facebook, fĂ„r vi nu möjligheten att köpa in modern utrustning.

Rektorn Agneta Hedström berÀttar att skolan jobbar mycket med att hitta nya sÀtt att arbeta, bland annat via fortbildningar och studiebesök.

– VI har Ă€ven uppmanat vĂ„ra lĂ€rare att hitta olika vĂ€gar att söka pengar till vĂ„ra projekt.

Är det framtiden, att söka finansiering externt till sĂ„dana hĂ€r typer av projekt som krĂ€ver modern utrustning?

– Vi har ju en begrĂ€nsad budget i kommunen. SĂ„ jag tror att externa finansiĂ€rer och bidrag kommer bli en del av framtiden, sĂ€ger Hedenström.

För andra Äret delar Facebook ut projektpengar till lokala projekt. HÀr Àr de Ätta vinnarna, som tillsammans fÄr dela pÄ drygt 700 000 kronor.

Fakta/ Projekten

Designlabland – Designlabland vill uppmĂ€rksamma ohĂ€lsa hos unga i omrĂ„det genom att omvandla data om LuleĂ„-ungdomarnas hĂ€lsa till nĂ„gonting konkret, nĂ€mligen mode. Genom workshops och ett avslutande scenkonstevent vill man bidra till att vĂ€nda en negativ trend och stĂ€rka ungdomarnas sjĂ€lvkĂ€nsla. (100 000 SEK)

Alviksskolan – I Alviksskolans spelifieringsprojekt (gamification) arbetar eleverna med olika typer av problemlösning i fiktiva digitala miljöer. Spelmomenten motiverar eleverna och utvecklar sĂ„vĂ€l digitalt som Ă€mnesteoretiskt kunnande. Med ny utrustning och vidareutbildning för personal kan eleverna nu lĂ€ra sig programmera och göra digitala animeringar och filmer. (100 000 SEK)

MĂ„ttsundsskolan – Genom filmskapande och programmering ska skolan utveckla elevernas förmĂ„ga att anvĂ€nda teknisk utrusning. Projektet ska frĂ€mja ett entreprenöriellt förhĂ„llningssĂ€tt och sĂ€rskilt tjejers intresse för programmering för att ge samtliga elever lika förutsĂ€ttningar för att verka inom tekniksektorn. MĂ„ttsundsskolan kommer att inleda ett samarbete med Filmpool Nord. (100 000 SEK)

Norrbottensteatern, Ung Scen Norr – Ung Scen Norr ska skapa en digital plattform som ökar möjligheten för unga i glesbefolkade omrĂ„den att spela teater pĂ„ fritiden. Den digitala plattformen ”Ung Scen Online” ska överbrygga de geografiskt stora omrĂ„dena och verka som ett digitalt kulturhus för ungdomsteater. (100 000 SEK)

AntnĂ€sskolan – PĂ„ AntnĂ€sskolan har eleverna under föregĂ„ende Ă„r fĂ„tt grundlĂ€ggande utbildning inom programmering. Med hjĂ€lp av digitala robotar kommer skolan nu öka elevernas förstĂ„else för hur programmering kan anvĂ€ndas i praktiken. AntnĂ€sskolan vill ocksĂ„ öka intresset för ett framtida yrke inom tekniksektorn och sĂ€rskilt öka intresset hos tjejer. (100 000 SEK)

Bergskolan – Bergskolan i LuleĂ„ har initierat grundlĂ€ggande programmeringskurser för eleverna. Med hjĂ€lp av elektroniska byggsatser, ökad programmeringskunskap hos personalen och den nya inriktningen programmering/digital innovation för elevens val kommer programmeringsutbildningen utökas. (60 000 SEK)

Teknikens Hus – Med Facebooks hjĂ€lp startade Teknikens Hus i LuleĂ„ förra Ă„ret eftermiddagsklubben ”Science Club @TH” dĂ€r barn mellan 10 och 11 Ă„r har fĂ„tt möjligheten att lĂ€ra sig mer om teknik och programmering. Initiativet har varit mycket uppskattat och nu ska fler barn fĂ„ möjlighet att delta i eftermiddagsklubben samt arbeta praktiskt med teknik i den öppna publika verkstaden under helger och lov. (99 000 SEK)

LuleĂ„ Makerspace – LuleĂ„ Makerspace Ă€r en ideell förening som arbetar för att stödja kreativt arbete i LuleĂ„. Föreningen kommer att anordna workshops dĂ€r ungdomar fĂ„r testa nya tekniska lösningar, sĂ„som 3D-skrivare, och lĂ€ra sig mer om teknologin och programmering som ligger bakom dessa innovationer. Ungdomarna fĂ„r ocksĂ„ möjlighet att skapa sina egna tekniska innovationer. (50 000 SEK)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om