Den bussiga dagen
En bilfri dag - då var Länstrafiken bussig.Alla resenärer fick åka gratis.- Det syftar till att få fler att börja åka buss, säger Arne Andersson, verkställande direktör för Länstrafiken i Norrbotten.
Pendlaren Viktor Nilsson, 21, Sävast, gillar bussen.
Foto: Kurt Engström
Fullsatta
- Allt som är gratis är bra. Och vi passar på att åka till Boden för att shoppa och fika, säger Stina Andersson medan Lars Andersson fyller i:
- Det kanske blir att ta bussen fler gånger.
Gratisbussarna var populära. NSD åkte tur och retur till Boden och bussarna var fullsatta.
- Vi fick sätta in extrabussar till Haparanda på morgonen. Folk skulle till Ikea, säger Elisabeth Eriksson, marknadsansvarig.
Tunga år
Länstrafiken har några tunga år bakom sig.
I fjol försvann 50 av 130 busslinjer och biljettpriserna höjdes med fem procent för att få budgeten i balans.
- Vi måste lyssna på våra kunder och anpassa verksamheten efter deras önskemål, säger Arne Andersson, som åkte buss hela onsdagen.
Pensionären Ebba Lindström klev på i Boden och slog sig ned bredvid honom.
- Jag åker ofta buss och jag har aldrig haft några bekymmer. Det funkar bra, säger hon bestämt.
Fler avgångar
I framtiden kan det bli fler avgångar kvällar och helger till och från sörbyarna Ale och Antnäs, enligt Arne Andersson. Det förs också diskussioner om direktbussar från Kalix och Råneå till Sunderbyn samt eventuellt direkta flygbussar till Kallax från Kalix och Boden, satsningar som kan komma att finansieras med EU-pengar.
Kampanjen med gratisbussar kostar Länstrafiken cirka 200 000 kronor.
Den stora utmaningen är att få Norrbottningarna att bryta sina vanor - att ta bussen i stället för bilen. Generellt sett är det mest kvinnor och ungdomar som åker buss.
- Vi ser på våra intäkter att vi har fått ett ökat resande. Men äldre män är den svåraste målgruppen att nå, de är väldigt förtjusta i sina bilar, säger Elisabeth Eriksson.
Gott betyg
Bodensaren Jan Gällman, pensionerad militär, tog gratisbussen till Luleå.
- Jag klarar mig utan bil. Bor man i en tätort så finns det bra lokalförbindelser. Det är ju värre om man ska till Bredåker eller något sånt ställe, säger han.
Viktor Nilsson, 21, som satt längre bak i bussen, har pendlat i flera år mellan hemmet i Sävast och jobbet i Luleå.
- Jag har bara bra att säga om Länstrafiken. Det är väldigt bra tillgänglighet, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!