Den arktiska myran har anlänt

På måndagen testades Sjöfartsverkets senaste farkost på isen utanför Uddebohamnen – en myra.– Den är midjestyrd och ligger på pontoner, säger konstrukturen Glenn Fagerudd från finska Jakobstad.

Konstruktören Glenn Fagerudd från finska Jakobstad var på plats när Sjöfartsverkets Håkan Jonsson, båtman och Anders Löfström, båtman, testkörde den nya hydrokoptern.

Konstruktören Glenn Fagerudd från finska Jakobstad var på plats när Sjöfartsverkets Håkan Jonsson, båtman och Anders Löfström, båtman, testkörde den nya hydrokoptern.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-02-24 16:46

Precis det har han tagit patent på. Midjestyrningen och pontonerna, det ska göra den här unika hydrokoptern smidigare och bättre än de tidigare versionerna. Den liknar en myra, och har därför fått namnet "Arctic ant".

På måndagen anlände Sjöfartsverkets nya arktiska myra, som kostar lite drygt 1,3 miljoner kronor, till Uddebohamnen i Luleå. Där testkördes den av Sjöfartsverkets Håkan Jonsson och Anders Löfström.

– Vi får utvärdera den efter vintern, men nog kändes den bra. Det kanske inte behövs så mycket just nu, men nu är den här, säger Håkan Jonsson.

Hydrokoptern ska användas för att lotsa in fartyg till Luleå hamn när den vanliga lotsbåten Pilot inte tar sig fram i ismassorna.

– Den går 40 kilometer i timmen, säger Glenn Fagerudd.

Med Pilot drar allt mellan 100-300 liter diesel i timmen, beroende på föret, är hydrokoptern betydligt bränslesnålare.

– Den tar tio till fyrtio liter i timmen, säger Glenn Fagerudd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om