På lördag kommer flera stadsbyggare att samlas i Vetenskapens hus.
Men nu talar vi inte om etablerade ingenjörer, arkitekter eller byggnadsarbetare, utan om barn och vuxna med en dator under armen.
När de kopplat upp sig mot dataspelet Minecraft kommer de att möta spelets version av Luleå.
Där är det fritt fram att bygga precis vad man vill.
– Det här är som en uppstart för vårt projekt, säger Agneta Hedenström, projektledare för det Vinnova-finansierade projektet Skogsstaden.
Byggandet på lördag handlar om samhällsplanering, men det är egentligen ett stickspår.
Det egentliga syftet är att få in IT i skolan.
– Vi vill se om vi kan få mer motiverade elever genom att genom att jobba i Minecraft, säger Agneta Hedenström.
Projektet ska utbilda 40 lärare i F-6-skolor. Lärarna ska sedan kunna lägga in uppgifter i matematik, NO, SO och svenska, som eleverna får möta i spelet. Målet är att alla skolor ska vara med.
– Allt sker inte i Minecraft. Eleverna får uppdrag där, och vissa ska de lösa i spelet. Andra uppdrag kan vara att gå och göra något utanför spelet och sedan rapportera i Minecraft, säger Peter Parnes, professor.
Hela projektet ska utmynna i en forskningsrapport, där forskarna jämför hur olika grupper påverkats. Till exempel pojkar och flickor, eller elever från olika socioekonomiska förhållanden.
MieMenmark är fritidspedagog på Antnässkolan, och samordnare i projektet. Hon har sett intresset för skolarbetet öka då man använt Minecraft.
– Eleverna är väldigt motiverade och vill gärna visa upp vad de gjort, säger hon.
Samtidigt är det inte säkert att Minecraft-lärandet passar alla barn.
– Grundsvaret är nej. Vi är olika människor och har olika sätt att lära. Man kan se det här som ett inslag i en flora av verktyg, där eleverna lär sig att att använda många olika sätt, säger Peter Parnes.
Men Minecraft, eller programmeringsverktyg som Scratch, kan hjälpa barn med skrivsvårigheter.
– Då kan eleverna visa att de förstår på ett annat sätt, säger Agneta Hedenström, som även är rektor på Antnässkolan.
Forskarna pekar på vikten av att dagens elever får en kunskap som kan göra dem till aktiva digitala medborgare. Peter Parnes anser att digitala kunskaper måste läras ut i skolan.
– I det här fallet tror jag på tvång. Det måste in. Våra små måste utbildas för arbetsmarknaden som den ser ut om 20 år, säger han.