Polisen i Luleå har lagt märke till att hjälmen ofta väljs bort av både ungdomar och vuxna, trenden är tydligast bland högstadieelever.
- Ofta är det för att föräldrarna inte orkar ta upp diskussionen, sedan har det blivit en norm bland ungdomar att inte ha hjälm. Man vill inte sticka ut, säger Patrik Hellberg, cyklande polis.
Informationen gällde främst cykelvett, säkerhet och vad som gäller i trafiken.
- Många känner inte till att man inte får cykla vart som helst som till exempel på trottoarer som är till för gående, säger Patrik Hellberg.
Han menar att cyklister har blivit duktigare än förr på att använda hjälm och att lagen att använda den minskat olyckorna.
- Men vi skulle kunna minska olyckorna ännu mer om användandet av hjälm utökades, säger han
Informationen sker i samarbete med Luleå kommun för att skapa ett tryggare Luleå och under dagen fanns det möjlighet för folk att komma med synpunkter.
- Det är några som kommit med funderingar, särskilt om vägar de tycker ska göras om, säger Ida Persson, trafikingenjör Luleå kommun.
Hon kan själv tycka att det är många som cyklar på trottoarerna.
- Det är nog lite otydligt vart man får och inte får cykla, säger hon.
En av de som lämnade synpunkter var 83-årige cyklisten Hans Fingal.
- Det jag främst tycker behövs är ett löpande underhåll av vägarna och att markeringar görs över vad som är gång- och cykelbana, säger han.
Den cyklande polisen Bertil Sandström poängterar vad cykeln betyder för polisarbetet.
- Man blir så mycket synligare på en cykel än i en bil. Det positiva är att man träffar medborgarna och får en direktkontakt, något som efterfrågats från Luleåbornas sida, säger han.
Under de två timmar som informationen hölls kunde man få en cykelkarta över Luleås cykelbanor och delta i en tävling där man fick peka ut vad som behövs på en laglig och fungerande cykel.
- Syftet har varit att informera om vad som gäller, till exempel här på storgatan så måste man lämna företräde till gående och cykla i gångfart, säger Patrik Hellberg.