De tog svensk design till USA

I mer än 40 år har den amerikanska inredningskedjan Crate and Barrel sålt svenska glas, tallrikar och bestick i USA. Kedjan förde nordisk design till USA långt före Ikea och är en framgångssaga mycket tack vare sitt nordiska koncept.

Fotograf: Extern

Fotograf: Extern

Foto:

Luleå2006-11-14 00:00
<br /><br />- Vi har alltid strävat efter att ha en skandinavisk känsla i våra affärer, det är ett av skälen till att vi har furuklädda väggar eller tak i våra butiker, berättar Crate and Barrels grundare Gordon Segal.<br /><br />Vi sitter på ett hotell mitt i ett höstmörkt Stockholm. Gordon Segal och hans fru Carole är på ett kort Sverigebesök och de säger sig vara lika betagna som vanligt av det svenska sättet att duka ett bord, ställa fram ting och möta människor. Genom åren har inköpsresorna till Sverige blivit många, paret Segal är mer förtrogna med våra mindre glasbruk än många svenskar. <br /><br />Deras företag har också fått sitt namn från de furulådor (crates) med träull (barrels) som de svenska glasbruken sände varor i på 1960-talet.<br /><br />- I vår första butik hade vi inte råd med hyllor så vi vände upp och ner på de svenska lådorna och ställde upp varorna på dem, berättar Carole Segal.<br /><br /><br /><br />Crate and Barrel har i dag 145 affärer och över 7 000 anställda i USA. Men när paret Segal startade sin första butik i Chicago 1962 var tiderna annorlunda. På sin bröllopsresa såg de en dansk butik på en västindisk ö, inspirerade av den gjorde de sin första inköpsresa till Skandinavien.<br /><br />- Den stil vi själva gillade var för dyr i USA, vi tänkte att det måste finnas andra unga par som oss med god smak och ont om pengar, berättar de.<br /><br />Med det egna sparkapitalet och ett mindre lån från föräldrarna på fickan inledde paret Segal sin bana i inredningsvärlden med att köpa varor från svenska glasbruk som Hovmantorp och Björkshult i Småland. Genom att köpa från producenter som var för små för att ha en egen agent i USA tog de bort ett mellanled av påslag och kunde därför sälja billigare. Då, liksom nu, har de enbart styrts av sin egen smak.<br /><br /><br /><br />Så småningom började antalet butiker och sortiment att växa. När medborgarrättskämpen Martin Luther King mördades 1968 pågick upplopp och oroligheter inne i Chicago, vilket ledde till att Crate and Barrel tillfälligt stängde sin affär och öppnade en andra butik i en lugnare förort. Några år senare köpte de ett litet företag som tillverkade möbler och så småningom började de utveckla egna produkter.<br /><br />- Vi ville växa långsamt med kanske en eller två butiker om året, berättar Gordon Segal.<br /><br />- För oss var det viktigt att bevara känslan av att vara en privat liten affär och att själva kunna fortsätta att göra inköp och resa på mässor.<br /><br /><br /><br />Genom åren har Crate and Barrel köpt från Gustavsberg, Rörstrand, Höganäs och Bodanova. Företaget har gått från att främst sälja glas och porslin till att även ha textilier, möbler, köksartiklar och hela inredningskoncept i butikerna. Under en period sålde de juldekorationer från svensk hemslöjd och det var deras förtjänst att svenska, avlutade antikviteter slog igenom i USA.<br /><br />I dag importeras mellan 100 och 200 nordiska produkter per år för närmare 150 miljoner kronor. De kommer främst från finska Marimekko och Ittala samt från Design House Stockholm. Den sistnämnda specialtillverkar även varor för Crate and Barrel. Svenska storsäljare är servisen Blond som formgetts av Reliefgruppen med Signe Persson Melin och servisen Domo av Marie-Louise Hellgren. <br /><br />- Hellgren är väldigt stor där, konstaterar, säger Anders Färdig vd och ägare till Design House Stockholm.<br /><br />- Crate and Barrel har en otrolig känsla för skandinavisk design. Genom åren har de varit mer trogna stilen än många skandinaviska företag.<br /><br /><br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!