För snart ett år sedan lades det kommunala eventbolaget Luleå Expo ner. Anledningen var bristande lönsamhet, bland annat på grund av det tidigare arrangemanget Luleåkalaset. I samband med det försvann även arrangören till ett flertal av Luleås mässor.
Nu står det klart att Nolia tar över den så kallade Höstmässan, eller Hantverksdagarna, i Arcushallen. Det nya namnet blir Stora Lulemässan. Mässan blir Nolias första publika tillställning i Luleå, där bolaget bara tidigare arrangerat mindre mässor och konferenser.
– Vi är glada över att växa och skapa möjligheter till positiv tillväxt i Luleåregionen. Vi ser verkligen fram emot att få skapa en ny bred mässa som lockar hela familjen, säger Tommy Abrahamsson, Nolias vd.
Monica Pettersson, projektledare på Nolia, har fått i uppdrag att utforma mässan.
– Vi tror att vi hittat ett koncept som passar behoven som vi har sett, säger Monica.
– Årets mässa kommer att bli en renodlad publikmässa med olika aktörer inom Mat & Hem, Teknik & Motor, Fritid & Hälsa samt Design & Skönhet. Vi vet att intresset är stort för en bred publik mässa i Luleå.
Mässan blir ett test för Nolia
– Faller det väl ut, räknar vi med en årligen återkommande konsumentmässa i Luleå. Vi kommer att fokusera på familjen som målgrupp genom att lyfta fram områden som tilltalar familjens alla medlemmar och fylla mässan med aktiviteter och roliga upptåg, säger Monica Pettersson.
Mässan kommer arrangeras sista helgen i oktober.