De satsar kvinnligt
Priorum har krympt från nio till tre anställda och nu handlar det om kvinnligt företagande.- Säljutbildning ur genusperspektiv. Andra utbildningar är av och för män, säger Pia Ramirez Måård, vd, om vad föreningen satsar på.
Styrelseordförande Peter G Georgson, vd Pia Ramirez Måård och styrelseledamoten Johan Landström i Priorum, som nu står på egna och något tunnare ben. FOTO: Jan Bergsten
Foto: Jan Bergsten
- Mannen är normen och det handlar om hur man ser på sig själv. Kvinnor är inte lika påstridiga försäljare, de visar mera eftertänksamhet. Det ska vara både hängslen och livrem, säger Pia Ramirez Måård.
Mentorer
Priorum driver också kompetensutbildning för kvinnliga nya företagare på uppdrag av Luleå näringsliv och med Nutek som finansiär. Det är 25 kvinnor som varje år går utbildningen och som därefter ansluts till nätverket av de som tidigare gått samma utbildning.
Almi deltar också och kvinnorna får mentorer från näringslivet för att hitta rätt.
- Målet med utbildningen är att det gäller att tjäna mera pengar, säger Peter G Georgson, styrelseordförande i Priorum.
Kommunalt projekt
Priorum startade för ett tiotal år sedan som ett kommunalt projekt för stöd till nyföretagande. Det växte till nio anställda och sex miljoner i omsättning.
När projektet avslutades 2006 ville kommunen ha en fortsättning, men verksamheten måste då upphandlas. Priorum förlorade upphandlingen och fick ställa sig på egna, bantade ben.
Stadig kassa
- Vi fick minska från nio till tre anställda, men vi har lyckats och nu lever vi. Vi budgeterar med två miljoner kronor i omsättning i år och vi har en stadig kassa, säger Peter G Georgson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!