Barnen i klass 4 på Antnässkolan sitter vid borden med varsin padda. Alla arbetar med programmering av olika slag.
Joel Nikolausson, 10, har byggt ett spel där en fågel ska flyga ovanför ojämna pelare. Bland annat kan han bestämma hur fort fågeln ska flyga.
– Jag väljer lagom, säger han och lyfter in ett block som det står lagom på.
Han hinner styra fågeln över några stolpar innan den krockar.
– Oj nu dog den, säger han.
Joel Nikolausson och hans klasskamrater arbetar sedan i höstas med programmering någon gång i veckan.
– Det är lite roligt, men det är ännu roligare att spela spel, säger han.
Rektor Agneta Hedenström berättar att skolan deltagit i Hour of Code, ett världsomspännande arrangemang som pågår mellan 8 och 14 december, där barn provar att koda i särskilda program som finns på internet.
Luleå hade sin timme tisdagen den 9 december då 1 000 elever på 23 skolor deltog.
På Antnässkolan håller barnen från förskoleklass upp till 6:an på med kodning kontinuerligt.
Barnen har tillgång till appar där de arbetar med att bygga spel eller berättelser.
– De använder blockprogrammering. När de är klara kan de se hur koden ser ut i Java script, säger Mie Menmark, fritidspedagog.
Enligt Agneta Hedenström är målet att fler ska bli intresserade av att bli programmerare eftersom det kommer att vara stor brist på dem.
– Dessutom vill man att fler flickor och de med olika bakgrund, till exempel de som kommer från andra länder, börjar i branschen.
Hon tror att det kommer att behövas kunskaper i kodning för en rad olika yrkesgrupper i framtiden.
– Tanken är att alla ska ha en chans att lära sig. Det kommer att vara lika viktigt som att lära sig läsa. Det är bland annat Microsoft och Google som driver den här kampanjen för att ingen ska riskera att bli digital analfabet.
Samtidigt som barnen lär sig strategier för problemlösning ökar det kreativiteten.
Tomas Sandström som är lärare i klassen tycker att barnen är fantastiska.
– Vi visar lite grundläggande, sedan hittar de nya vägar och hjälper varandra. Sedan händer det att de hamnar i någon svårighet och behöver vår hjälp igen, säger han.
Emma Menmark håller på att styra figuren Elsa från filmen Frost efter linjer.
– Det är svårt, men jag tycker om att programmera. Jag brukar göra det hemma också, säger hon.