– Framför allt så handlar rankningen om att vi vill föra upp skolan på dagordningen. Vi vill få igång en diskussion om det här, säger Robert Fahlgren, andre vice ordförande i Lärarförbundet.
Under veckan besöker han och hans kollegor de tio kommuner som hamnade i topp i Lärarförbundets rankning "Bästa skolkommun". NSD berättade om rankningen den 3 oktober. Rektorn Stefan Millgård uttryckte sig då kritiskt kring några av Lärarförbundets kriterier.
– En av punkterna han kritiserade var "kommunen som avtalspart". Vad som är viktigt att poängtera i sammanhanget är att just den punkten är den enda av våra 13 kriterier som inte bygger på nationellt fastställd statistik från Skolverket och SCB, säger Robert Fahlgren och fortsätter.
– Sen är vi ett fackförbund, så det är en självklarhet för oss att värdera arbetsgivarna i en sån här rankning.
LÄS MER: "Norrbotten toppar skolrankning"
Han förtydligade också att alla kriterier i Lärarförbundets rankning inte ges lika stor vikt.
– "Andel utbildade lärare" och "lärartäthet" räknas med dubbla poäng i rankningen, eftersom all forskning är överens om att just lärarna är den viktigaste resursen i skolan, säger Robert Fahlgren.
Och Luleå ligger bra till vad det gäller andelen utbildade lärare i kommunen. Närmare bestämt på andra plats i landet. Vad som däremot dragit ner kommunens resultat i rankningen är de växande problemen med sjukskrivningar som utbildningsförvaltningen brottas med.
– Sjuktalen är vår absolut största utmaning, tillsammans med lärarbristen. Det är ett stort problem för oss, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Carina Sammeli (S).