Därför rämnar vägarna

Det är vårtecknen vi helst slipper. Vädret har gjort att vissa gator och vägar är fulla med potthål och gropar i varierande storlek.– Våra stora vägar har tagit stryk av vädret, säger Patrik Ruumensaari, produktionsledare på avdelning Gata & Trafik på Tekniska Förvaltningen.

Stopp för tung trafik. Maxvikten begränsades på Gamla Gäddviksbron efter en skada på en båge.

Stopp för tung trafik. Maxvikten begränsades på Gamla Gäddviksbron efter en skada på en båge.

Foto: Lars-Göran Norlin

LULEÅ2014-03-10 18:47

Det har varit varmt tidigt i Luleå under den senaste månaden. Februari var den näst varmaste månaden på Skurholmen sedan 1921. Väderleken har varit grugrund för att så kallade potthål bildas.

Till de stora vägarna räknas Bodenvägen, Haparandavägen och Svartöleden där hål och såpår bildats i vägbanan.

– På Svartöleden vid Kvantum finns det stora hål.

Ett potthål, slaghål eller tjälskott, är en typ av grop som uppstår i dåligt dränerade vägbanor.

I grusvägar börjar potthål som små, beskedliga gropar. När de fylls med stillastående vatten slammas en del av vägmaterialet upp, och följer sedan med när ett passerande bildäck skvätter bort vattnet.

Stort problem

Ett potthål i en belagd väg innebär en skada där vägbeläggningen brutits sönder, så att ett hål bildats.

Värme under dagen och kyla på natten gör att de belagda vägarna går sönder.

Vattnet rinner dagtid ner i sprickor och expanderar sedan i kyla under natten och spränger vägbanor.

– Detta är det stora problemet för oss just nu. Vi har en beredskap för det och till sommaren ska vi laga vägarna och gatorna permanent. Om läget blir akut så lägger vi kallmassa i hålen.Vi har jour dygnet runt för att minimera problem för trafiken.

Patrik Ruumensaari uppmanar också bilisterna till uppmärksamhet.

– Bilisterna måste också vara vaksamma, ta ner hastigheten och väja undan.

Vad hoppas du på den närmsta tiden?

– Torrt och fint väder så att vägbanorna torkar upp så snabbt som möjligt. Jag hoppas att solen ska hjälpa till.

Också Vägverket går ut med rekommendationer.

Trafikverkets driftentreprenörer lagar de sprickor, hål och ojämnheter som uppstår under vårvintern. Tjälskadorna märks ut med varningsmärken och lagas permanent när tjälen helt har gått ur marken.

Gäddviksbron skadad

– Vi vill rekommendera alla förare av tung trafik som färdas på små och medelstora vägar den här årstiden att kontrollera vägens status innan de åker, säger Håkan Äijä, enhetschef på Trafikverket, Underhållsområde Nord.

På Gamla Gäddviksbron, väg 968, har Trafikverket satt ner maximibelastning till 6 ton mot normala 12 ton. En båge på bron har blivit påkörd och ska repareras.

– Vi förväntas återställa bron under nästkommande vecka, skadan uppstod för cirka tio dagar sedan, säger Ibrahim Coric, kontaktperson för ledningsärende Bro Region Norr och Mitt på Trafikverket.

Fakta Vägskador

Asfaltbelagda vägar

Den här vinterns ovanligt många växlingar kring fryspunkten har gjort att de belagda vägarna har drabbats hårt. När det tinar rinner vatten ner i sprickor i asfalten. När det sedan blir minusgrader fryser vattnet till is och expanderar och då uppstår skador på vägbanan. Detta kan gå fort.

Grusvägar

Grusvägar tinar inte lika snabbt. När det översta lagret av isen har smält, så kallad ytuppmjukning, kan grusvägarna bli instabila och i värsta fall ”flytande”. När vägen torkar ur återgår den till sin ursprungliga funktion. För att inte tjällossningen ska gå för fort är det en fördel med varma dagar och kalla nätter.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om