Annika Fredriksson, vd på turistorganisationen Swedish lapland, lämnar efter fyra år sin post. Anledningen är förändringar i organisationen.
– När jag tog mig an detta uppdrag 2012, var intentionen att verka i cirka ett år och nu kan jag räkna ihop till fyra mycket spännande och händelserika år, säger Annika Fredriksson i ett pressmeddelande.
– Jag har under dessa år bidragit med mina färdigheter och kompetenser. Nu går organisationen in i en ny fas och då finns det andra som är bättre lämpade att leda verksamheten.
Organisationens vice vd Erica Mattsson tar redan idag över som tillförordnad vd och styrelsen har påbörjat arbetet med rekrytering av en ny vd.
– Vi är mycket tacksamma för den omfattande insats och utveckling som Annika medverkat till de senaste åren och vi önskar henne all lycka framöver, säger Jalle Svanberg styrelseordförande.
Han hyllar Annika Fredrikssons insats.
– Den utveckling och organisationen som man under Annikas ledning byggt saknar motstycke. Att regionen nu har en helt ny turistisk organisation med spetskompetenser säkerställer regionens konkurrenskraft på den tuffa resemarknaden och lyfter det gemensamma platsvarumärket till nästa nivå, säger han.
Erica Mattson, som nu tar över, är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon har jobbat inom besöksnäringen bland annat på STF Abisko Turiststation med med uppbyggnaden av internationell norrskensturism.
– Besöksnäringen är regionens nya basindustri, viktig både för tillväxt och vår regions attraktionskraft. De senaste åren har vi format Regional Besöksnäringsstrategi 2020 som tydliggör de affärskritiska faktorerna och visar vägen för fortsatta prioriteringar kopplat till företagens hinder för tillväxt, säger Erica Mattson.