Anledningen är Försvarsmaktens årliga övning "Vintersol" som har pågått sedan i början av mars. 1 200 deltagare övar på civil mark mellan Boden, Harads och Vidsel samt på Hedenbaset, Degerberget, Kustträsk skjutfält och Bodens södra skjutfält. Sedan i tisdags har övningen gått in i en mer intensiv fas och allt fler civila har börjat uppmärksamma övningen.
Läs mer: Militärövning igång – ett år efter dödsolyckan
Det gäller inte minst mängden helikoptrar i farten. Helikopterflottiljen, med sina tre skvadroner från Luleå, Linköping och Kallinge, deltar med totalt sju helikoptrar i övningen. Totalt har försvaret runt 50 helikoptrar.
– Det är relativt många helikoptrar på samma övning, säger Lasse Jansson informationschef vid Helikopterflottiljen.
Helikoptrarna utgår från Luleå Kallax flygplats och flyger inåt landet.
– Det gör väl att Luleåbor har störst chans att se dem när de åker iväg och åker tillbaka.
Mestadels rör det sig om transporter av trupper och material.
– Vi kan även göra sjuktransporter, säger Lasse Johansson.
Många upplever att helikoptrarna, som ofta flyger i grupp, flyger lågt då de flyger över tätbefolkade områden. Vibrationer kan kännas i byggnader.
– Helikoptrar flyger ofta relativt nära marken. Folk på marken upplever att de flyger lågt för att de är mest vana med att se flygplan som flyger betydligt högre. Därför känns de väldigt nära när de flyger förbi. I och med att helikoptern flyger lägre så upptäcker man de senare när man står på backen. Därför blir man kanske också mer överraskad.
Om du inte känner igen helikoptrarnas utseende beror det på att andra modeller är på besök. Tre mörka helikopter 16 (Black Hawks) från Linköping och två stycken helikopter 15 gästar övningen – utöver två helikopter 14 från Luleå. Helikoptrarna kan också flyga utan belysning i mörkerövningar. Piloterna flyger då med särskild optisk utrustning för att kunna se i mörkret.
Flygningarna kommer att pågå till på tisdag nästa vecka.