När tre av Sveriges danslegendarer intog scenen på Kulturens Hus i torsdags var det många som hade kommit för att se och njuta av stor danskonst.
Det framfördes två verk i koreografi av Mats Ek: ”Memory” och ”Yxa”. Däremellan visades dansfilmen Gammal och dörr i koreografi av Mats Ek.
I Memory ses en man och en kvinna, gestaltade av Ana Laguna och Mats Ek, bygga upp ett liv tillsammans. Möbler bärs in och bilden av ett gemensamt hem blir en del av föreställningen. Ett kärlekspars livshistoria skildras på mer och mindre tydliga sätt, exempelvis kan en kudde som hålls på ett särskilt sätt symbolisera ett spädbarn. Det är ömsom kärlek, glädje, lust och framtidstro ömsom ilska, bråk och besvikelse. Den omkullvälta lampan och kastade möblerna i slutscenen talar sitt tydliga språk.
Den poetiska dansfilmen ”Gammal och dörr” skapade Mats Ek för sin mor 1991. I filmen ses en då 83 år gammal Birgit Cullberg skildra en gammal kvinnas liv, i hela dess spektrum: Dörren öppnas och där står en ung älskare, nästa gång dörren öppnas får hon en hink vatten hällt över sig. Ena stunden älskad och hett åtrådd, nästa stund nersprungen och trampad på av en hord ungdomar. Alla dessa metaforer för livet spelas upp till ljudet av ett bekymmerslöst pianostycke av Chopin. I filmen finns både humoristisk touch och sexuella anspelningar.
De då unga dansarna Ana Laguna och Yvan Auzely medverkar i filmen, och nu 27 år senare står de här. Med något åldrade dansarkroppar och med ännu större pondus.
I ”Yxa” ses inledningsvis en man (Yvan Auzely), tyst och sammanbitet hugga ved vid en huggkubbe. In dansar en mer livfull kvinna (Ana Laguna) och liksom försöker få kontakt med mannen, ställa sig emellan, föra bort yxan. Två temperament möts och här kan anas bilden av ett gammalt strävsamt par. Musiken av Tomaso Albinoni tolkad av Fläskkvartetten på deras karakteristiskt sträva sätt ger en härlig tyngd och ljudet av trä som klyvs och klabbar som faller till golvet tillför en väldigt jordnära känsla och en skön kontrast till det lätta i dansen.
Efter föreställningen ordnades under lättsamma former ett publiksamtal där de tre legendarerna berättade om sina liv, dansminnen och vad som inspirerar dem. Verket Yxa berättade Mats Ek var inspirerat av arbetet med att bygga ett sommarhus och den handfasta kontakten med trä och yxa. Han berättade också en del om arbetsprocessen som koreograf och hur ett verk växer fram i nära samarbete med dansarna.
En del i publiken hade minnen av när Cullbergbaletten gästade Malmberget 1987 och turnerade med JP Nyströms.
Mats Ek är Sveriges kanske mest kända koreograf och konstnärlig ledare för Cullbergbaletten som grundades av hans mor koreografen Birgit Cullberg 1967. Till hans milstolpar räknas dansverket Svansjön som uppfördes med Cullbergbaletten 1987 och som 2015, 28 år efter urpremiären, återskapades för Kungliga baletten. För närvarande skapar han två beställningsverk till Parisoperans balett som firar 350 år.
Ana Laguna kom som ung dansare, 19 år gammal till Sverige från Madrid. Hon hade sett Cullbergbaletten 1974 i sin hemstad och kände sig genast dragen till den moderna danskonst som de stod för.
Yvan Auzely kom också i unga år till Sverige. Han tillfrågades av Birgit Cullberg själv om han ville arbeta för Cullbergbaletten och anade inte då att han skulle komma att bli kvar så länge, berättade han i publiksamtalet.