Dåligt med svängrum
Snacka om kalldusch. Den tänkta sträckningen av Norrbotniabanan, med en bro över Lule älv, blir 300 miljoner kronor dyrare än beräknat. Det framgår av den fördjupade studie som nu är klar. Det innebär att det inte är någon självklarhet att Trafikverket fastnar för det broalternativet.
Broalternativet blir 300 miljoner kronor dyrare än beräknat. Det har Trafikverkets utredare Malin Fahller kommit fram till.FOTO: Kurt Engström
Foto: Kurt Engström
Förbi flygplatsen
För ett år sedan presenterade Banverket (ingår numer i Trafikverket) sitt huvudförslag till sträckning av Norrbotniabanan från Gäddvik in mot Luleå centrum. Vinnare blev det östliga alternativet. Det är förbi Luleå flygplats, genom stugidyllen Hamnholmen, via en drygt 20 meter hög bro över Lule älv mot Svartöstaden och sedan vidare mot centrum. Den prislapp som då presenterade för det alternativet var på 2, 5 miljarder kronor.
Intrång
- Även om vi är fullt medvetna om att det här är ett alternativ som innebär intrång, bland annat på Hamnholmen, så är det fördelaktigast. Inte minst så väger kopplingen till Luleå flygplats tungt, motiverade Malin Fahller det val som gjorts.
Det skulle dock snart visa sig att Banverket missbedömt kostnaderna för den omfattande sjöfart som hamnar öster om den tänkta järnvägsbron. För att den ska fungera och för att båtarna ska kunna svänga runt måste det genomföras omfattande muddringar.
- Vi har missbedömt kostnaderna för muddringarna, sägerMalin Fahller.
Säckalterntivet
Förutom att det finns tekniska lösningar att muddra så innebär det en kostnadsfördyring på hela 300 miljoner kronor, eller 12 procent mer än ursprungsbudgeten.
Det innebär att det nu blir för Trafikverkets utredare att väga det östliga, kraftigt fördyrade broalternativet, mot den näst bästa lösningen, det så kallade "säckalternativet".
Den sträckningen går via Storheden, Notviken och in mot centrum.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!