Dags för det första direkttåget till Ö-vik

I går kunde den första biljetten köpas på Botniabanans tåg. Den är billigare än bussbiljetten, men glöm det där med snabbtåg.

LULEÅ2010-07-02 06:00
Ett av nattågen kommer att gå på elva mil av den nya Botniabanan, innan tåget återgår till stambanan
i Mellansel.
Det innebär för norrbottningarna direktförbindelse med Örnsköldsvik.
I går släpptes bokningen på Norrbotniabanans tåg. Enkelbiljetten på tåget kostade 203 kronor Luleå-Örnsköldsvik. Bussbiljetten var dyrare, 339 kronor.
Inget snabbtåg
Botniabanan är byggd för snabbtåg som klarar 250 kilometer i timmen, men det blir ännu inte mycket till snabbtågresa för Luleåbon som ska till Örnsköldsvik.
Tågresan tar 5:21 i timmar och minuter Luleå-Örnsköldsvik medan landsvägsbussen gör samma sträcka på 5:45.
Det innebär en resehastighet på 88 kilometer
i timmen för tåget och 65 kilometer i timmen för bussen. Att skillnaden blir så stor trots liten skillnad
i restid beror på att tåget får en längre färdväg, via Boden och Vännäs.
Första turen i augusti
Förutom att ett nattågs-par tar den nya vägen via Örnsköldsvik kommer Norrtåg AB att köra fem tur- och returavgångar Umeå-Örnsköldsvik med start den 30 augusti.
Den 19 augusti 1999 inleddes byggandet av Botniabanan. Den är enkelspårig med totalt 22 mötesplatser. Den 30 augusti i år kör Norrtåg den första ordinarie turen mellan Örnsköldsvik och Umeå.
Fyra län
Trafiken körs på uppdrag av Norrtåg AB, som ägs av trafikhuvudmännen i länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Norrtåg AB äger tågen och hyr ut dem till operatören Botniatåg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om