Dags för däckrazzia
Kontrollera era bildäck innan ni ger er ut i trafiken nästa vecka. Då genomför polisen tillsammans med NTF och däckbranschen däck-razzior runt om i länet.
Ulrika Jonsson från Skellefteå kunde åka vidare med gott samvete.
Foto: Pär Bäckström
Dessutom kan det bli en dyr smäll för de som missköter sina däck, upplyser polisinspektör Stig Forsström.
- De vanligaste bötesbeloppet är 1 200 kronor men det kan i vissa lägen bli frågan om betydligt större bötesbelopp.
I går var det något av ett genrep inför den stora razzian nästa vecka, för övrigt den första någonsin i Norrbotten. Bilar slussades i en strid ström in till en trafikplats på E4 nära Ersnäs. Och de allra flesta var med på noterna.
- Det är jättebra med den här typen av kampanjer, tyckte Ulrika Jonsson, som hade kommit åkandes från Skellefteå.
Och merparten av de som fick sina däck granskade fick grönt ljus av kontrollanterna, vilket innebär ett mönsterdjup på minst 3 millimeter.
Slitage utan vetskap
Så ser det dock inte ut runt om i landet. Tidigare razzior har visat att var fjärde bil har minst ett slitet däck - utan att föraren vet om det. En starkt bidragande orsak till däckslitaget är för lågt lufttryck.
De razzior som genomfördes under fjolåret visar att var tionde bil hade 1,6 bar eller mindre i minst ett däck, vilket kan jämföras med punktering eller gränsen till punktering. Förutom ökat slitage ökar det bränsleförbrukningen.
- Risken med att köra omkring med dåligt pumpade däck är att du kan förlora kontrollen över bilen i en kritisk situation, säger Kent Furberg.
Variationerna i däckskötsel är stora över landet. Sämst sköter sig bilförarna på Gotland, medan de i Västerbotten utmärker sig jämfört med övriga län. Om drygt en vecka får vi veta hur länets biltrafikanter står sig i en riksjämförelse.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!