Det är full fart mitt i lunchruschen på restaurang Källan vid Sunderby sjukhus. Både kiosken och restaurangen på sjukhuset är välbesökta av såväl personal som patienter och besökare. Men sedan en tid tillbaka håller restaurangen stängt under helger och röda dagar, något som ännu inte nått fram hos all personal fullt ut.
– Vi har försökt informera personalen så att de ska veta om det. Det är både sjuksköterskor, läkare och överläkare som inte har varit glada över det. Det vet inte vart de ska köpa mat, säger restaurangbiträdet Juliana Grenedal Berg.
På helgerna hänvisas matgäster istället till Hotell Vistet, som ligger i en annan byggnad.
– Läkarna har påpekat att om de får ett akutlarm så har de en betydligt längre sträcka från Vistet, för att ta sig tillbaka till sin avdelning. Dessutom har Vistet bara öppet under en timme på lunchen, personalen är ju annars van vid att de kan hämta dagens rätt mellan 11 och 17, säger Grenedal Berg.
De varuautomater som finns att tillgå på sjukhuset, där personal, patienter och anhöriga också kan köpa mat, tycker hon är bra.
– Men det känns lite torftigt för ett så stort sjukhus, säger hon.
Juliana Grenedal Berg berättar att kritiken mot beslutet om de begränsade öppettiderna är utbredd.
– Absolut, vi har pratat mycket kollegor emellan och det är ingen som tycker det är positivt. Men de ska ju spara pengar, säger hon.
Enligt divisionschefen Anders Blomqvist, division regionstöd, är bakgrunden till beslutet att kundtillströmningen på restaurangen inte är tillräcklig under helger och röda dagar.
– Det är ju skattemedel vi handskas med, vi måste se till att vi får ekonomi i verksamheten, säger han.
Han hänvisar till att varuautomaterna på sjukhuset finns tillgängliga dygnet runt.
– Vi har även hotell Vistet som en alternativ plats att äta på, där serveras lunch och middag. Vi bedömer att vi kan upprätthålla en service som motsvarar det behov som finns på Sunderby sjukhus, säger Blomqvist.
Han framhåller att han tycker det är viktigt att serviceutbudet på sjukhusen i länet motsvarar det behov som respektive plats har.
– Vi utvärderar under resans gång, det är klart det är viktigt att det finns ett serviceutbud, säger Blomqvist.