Cykelbarometer ska inspirera cyklister

Nu finns en cykelbarometer i Luleå, allt i akt och mening att stan ska bli bättre på cykelmiljöer.
Det behövs enligt expertis.
– Luleå är dåligt på långsiktiga mål och cykelstrategier, säger Rolf Modigh, cykelfrämjandet i Norrbotten.

Nu räknas cyklister i Luleå. En radar på Mjölkuddsbanken vid rondellen vid Kulturens Hus räknar sedan förra veckan cyklister, dag ut och dag in, varenda dag under året.

Nu räknas cyklister i Luleå. En radar på Mjölkuddsbanken vid rondellen vid Kulturens Hus räknar sedan förra veckan cyklister, dag ut och dag in, varenda dag under året.

Foto: Linnea Lindmark

LULEÅ2013-07-09 20:38

Förra veckan kom cykelbarometern på plats på Mjölkuddsbanken, intill rondellen, eller cirkulationsplatsen, vid Kulturens Hus.

Med hjälp av radar registrerar barometern hur många cyklister som passerar varje dag.

– Förutom att räkna cyklisterna kommer barometern att bidra till att synliggöra cyklisterna på ett nytt sätt och det hoppas vi ska inspirera fler till att ta cykeln, säger Hanna Ahnlund, trafikingenjör på tekniska förvaltningen till kommunens hemsida.

På cykelbarometern finns en display som visar antalet cyklister i dag, i går och hittils under året.

"Saknar insatser"

I våras beslutade fullmäktige att att anta programmet "Resor och transporter" med ett övergripande mål; att resor och transporter ska vara miljövänliga, effektiva och säkra.

Statistiken ska sedan användas som uppföljning av cykeltrafikens utveckling.

Eftersom den nya mätmetoden används dygnet runt alla dagar om året så ska det underlätta att jämföra utvecklingen år från år.

Cykelfrämjandets Rolf Modigh har synpunkter på Luleås cykelmiljö.

Han menar att det krävs bättring på en rad områden och hänvisar till cykelfrämjandets kommunvelometer, där 31 städer har jämförts. Alla städer som är med i mätning har frivilligt anmält sig till granskningen.

Luleå hamnar på en föga smickrande 21 plats.

– Man ser ganska snabbt vad kommunen saknar för insatser. Det är dåligt med långsiktiga mål och cykelstrategier. I 2050-dokumentet beskriver man inte hur man ska lyckas med målet att fler ska använda cykel eller åka buss och färre använda egen bil.

"Underhållet måste förbättras"

– Om cyklandet ska öka så måste det inte bara byggas nya cykelvägar, underhållet måste också förbättras. Det är också viktigt att separare gång - och cykelvägar där det går. Jag saknar också den långsiktiga planeringen för alla stadsdelar.

Finns det någon kommun som är bättre än de andra?

– Nja, jag bor själv i Boden men det är ungefär samma sjuka överallt. Det saknas långsiktiga mål och visioner.

Rolf Modigh lyftar fram malmö som ett cykelns Shangrila, en stad som i undersökning efter undersökning får toppbetyg.

– Där har det sju, åtta, personer som jobbar med dessa frågor, de är prioriterade. I Luleå tror jag att det är en. Här finns det ingen som jobbar med detaljerna.

Kommunen och cykelfrämjandet har enats om att tillsammans bygga en bättre cykelmiljö i Luleå.

– Vi ska träffas efter semestrarna. Vi har haft ett möte om, samarbete med kommunen och jag hoppas att vi kan titta framåt.

Den andra kommunen som deltog i cykelfrämjandet kommunvelometer var Piteå som hamnade på 28 plats av 31.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!