I måndags presenterade Trafikverket sitt förslag om dragning av Norrbotniabanan in till centrala Luleå.
Den östra dragningen som innebär att järnvägen skulle gå över en öppningsbar bro från Hamnholmen till Svartöstaden och därmed knyta ihop Luleå airport med centrum var då helt slopad. Istället ska järnvägen vika av vid Gäddvik och in mot Luleå via Karlsvik och Notviken.
– Från Luleå kommuns håll har vi sagt hela tiden att vi tror att den östra dragningen in till Luleå är bäst. Framförallt för att den passerar flygplatsen och knyter ihop flyg och järnväg, vilket skulle gynna hela Norrbotten, säger Carina Sammeli (S), kommunalråd i Luleå.
Men också för att man slipper en säcklösning då järnvägen måste in fram och tillbaka och vända i Luleå centrum.
Samtidigt har hon respekt för att det är Trafikverket som är expert på järnväg och utreder helheten.
– Det är tråkigt att det inte går att kombinera järnväg och sjöfart i en östlig dragning, men med det sagt så förstår jag ändå Trafikverkets argument.
Huvudsaken för henne är att järnvägen blir av – så snart som möjligt.
– Vi har väntat länge och jag är glad över att Trafikverket nu har presenterat en inriktning på infarten. Vi tar oss inte vidare i processen innan den finns.
Fortfarande hoppas hon att det ska bli en hållplats i Antnäs, vilket bland annat skulle vara en fördel för dem som reser från Älvsbyn. Vad gäller kommunikationen mellan Luleå airport och järnvägsstationen i centrum så går det att lösa med lokaltrafikens bussar precis som idag, menar hon.
Bodens kommunalråd Claes Nordmark (S) däremot står på sig och tänker inte låta sig nöjas.
– Även om det blir dyrare att dra Norrbotniabanan via Luleå Airport är det ett kortsiktigt tänk att inte göra det när man likaså bygger. Ett stationsläge vid Luleå Airport skulle förbättra hela regionens tillgänglighet rejält och gynna utvecklingen.
Den östra dragningen av Norrbotniabanan till Luleå har en enorm potential att kraftfullt förbättra möjligheterna till arbetspendling inom länet, men också till andra delar av Sverige och till grannländerna, betonar han.
– Det är därför oerhört viktigt för regionens utveckling att det blir alternativ öst som faktiskt blir av även om Trafikverket nu har tagit ställning för alternativ väst.
Gick det att dra järnväg till Arlanda flygplats så måste det gå i Luleå också, menar han.