Claes Nordmark sågar Trafikverkets dragning av Norrbotniabanan

Enligt Trafikverkets förslag ska Norrbotniabanan inte passera Luleå airport på väg in till järnvägsstationen i centrum. Men Bodens kommunalråd låter sig inte nöjas.
– Det är kortsiktigt tänkt, säger Claes Nordmark (S), som vill att Trafikverkets omvärderar och bestämmer sig för östliga alternativet.

Kommunalrådet Claes Nordmark (S) i Boden tänker inte låta sig nöjas med Trafikverkets inriktningsförslag om en västlig riktning.

Kommunalrådet Claes Nordmark (S) i Boden tänker inte låta sig nöjas med Trafikverkets inriktningsförslag om en västlig riktning.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2024-10-16 11:07

Nyheten i korthet

  • Trafikverkets förslag till dragning av Norrbotniabanan passerar inte Luleå airport, något som Bodens kommunalråd, Claes Nordmark (S) är missnöjd med.
  • Nordmark anser att förslaget är "kortsiktigt" och uppmanar Trafikverket att ompröva och välja det östliga alternativet, som skulle koppla samman flygplatsen med centrum.
  • Han betonar att det östliga alternativet skulle förbättra regionens tillgänglighet betydligt och främja utvecklingen, trots att det skulle vara dyrare.

I måndags presenterade Trafikverket sitt förslag om dragning av Norrbotniabanan in till centrala Luleå.

Den östra dragningen som innebär att järnvägen skulle gå över en öppningsbar bro från Hamnholmen till Svartöstaden och därmed knyta ihop Luleå airport med centrum var då helt slopad. Istället ska järnvägen vika av vid Gäddvik och in mot Luleå via Karlsvik och Notviken.

undefined
På kartan syns både det västliga och det östliga alternativet. Det östliga skulle ha knutit ihop järnväg och flyg.

– Från Luleå kommuns håll har vi sagt hela tiden att vi tror att den östra dragningen in till Luleå är bäst. Framförallt för att den passerar flygplatsen och knyter ihop flyg och järnväg, vilket skulle gynna hela Norrbotten, säger Carina Sammeli (S), kommunalråd i Luleå. 

Men också för att man slipper en säcklösning då järnvägen måste in fram och tillbaka och vända i Luleå centrum.

undefined
Carina Sammeli (S), kommunalråd i Luleå, var inte överraskad över Trafikverkets inriktningsförslag om Norrbotniabanans dragning.

Samtidigt har hon respekt för att det är Trafikverket som är expert på järnväg och utreder helheten.

– Det är tråkigt att det inte går att kombinera järnväg och sjöfart i en östlig dragning, men med det sagt så förstår jag ändå Trafikverkets argument. 

Huvudsaken för henne är att järnvägen blir av – så snart som möjligt.

– Vi har väntat länge och jag är glad över att Trafikverket nu har presenterat en inriktning på infarten. Vi tar oss inte vidare i processen innan den finns.

Fortfarande hoppas hon att det ska bli en hållplats i Antnäs, vilket bland annat skulle vara en fördel för dem som reser från Älvsbyn. Vad gäller kommunikationen mellan Luleå airport och järnvägsstationen i centrum så går det att lösa med lokaltrafikens bussar precis som idag, menar hon.

undefined
Kommunalrådet Claes Nordmark (S) i Boden tänker inte låta sig nöjas med Trafikverkets inriktningsförslag om en västlig riktning.

Bodens kommunalråd Claes Nordmark (S) däremot står på sig och tänker inte låta sig nöjas.

– Även om det blir dyrare att dra Norrbotniabanan via Luleå Airport är det ett kortsiktigt tänk att inte göra det när man likaså bygger. Ett stationsläge vid Luleå Airport skulle förbättra hela regionens tillgänglighet rejält och gynna utvecklingen.

Den östra dragningen av Norrbotniabanan till Luleå har en enorm potential att kraftfullt förbättra möjligheterna till arbetspendling inom länet, men också till andra delar av Sverige och till grannländerna, betonar han. 

– Det är därför oerhört viktigt för regionens utveckling att det blir alternativ öst som faktiskt blir av även om Trafikverket nu har tagit ställning för alternativ väst.

Gick det att dra järnväg till Arlanda flygplats så måste det gå i Luleå också, menar han.

undefined
Trafikverket förordar det västliga där järnvägen viker av vid Gäddvik och går via Karlsvik och Notviken in till Luleå. Claes Nordmark och Carina Sammeli är inte nöjda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!