– Det är mycket allvarligt. Förändringen gentemot budget, som var ungefär ett nollresultat, är alldeles för stor. Vi måste snarast analysera läget och ta fram en handlingsplan, säger regionrådet Maria Stenberg (S), ordförande i både Länstrafiken och det övergripande kommunförbundet Regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKM).
Enligt Kenneth Johansson, vd för Länstrafiken och RKM, beror de röda siffrorna framför allt på en indexuppräkning för dieselkostnader, något som slår utanför de avtal bolaget har med entreprenörer.
– Framför allt första delen av 2017 var det stor skillnad jämfört med året innan. Det är ungefär tolv miljoner av förlusten som härrör från dieselindex. Jag är lite frågande till orsaken eftersom vi inte har någon inflation, snarare tvärt om. Det är SCB som håller i det och jag har försökt höra med dem men inte lyckats, säger han.
En annan orsak till förlusten ska vara reglering mellan Norrbotten och Västerbotten för den gemensamma linjen mellan Haparanda och Umeå.
– Cirka två miljoner. Det händer att vi har regleringar men det här är en extraordinär post.
Ytterligare en faktor är en investering av biljettmaskiner. Johansson säger att förlusten kommunicerats under året.
– Det var chocksiffror i april i fjol men vi har haft koll på vartåt det lutat. Vi sitter dock fast i avtal och åtaganden och det är inte lätt att dra ned.
Någon risk att 2018 är på väg åt samma håll finns inte, uppger Johansson.
– Större delen av förlusten är engångskostnader.
Att förlusten på 20 miljoner var uppflaggad håller dock inte Maria Stenberg med om.
– Det fanns information men inte att det skulle bli så här mycket. Absolut inte.
Stenberg är inte trygg i att ekonomin nu ser bättre ut.
– För det första känns det ju inte alls bra att en stor del av förlusten ska bero på ett index som ingen förstår sig på. För det andra är vi på väg in i en verksamhet med tågpendling och då gäller det verkligen att ha koll på ekonomin.
Har du förtroende för ledningen?– Det finns ingen anledning att betvivla förmågan. Men det får inte hända igen och jag nöjer mig inte med minde än en genomlysning och en strategi.
Länstrafiken är ett av benen i Regionala kollektivtrafikmyndigheten, vars medlemmar är Region Norrbotten och länets samtliga 14 kommuner.
Av förlusttäckningen beräknas regionen stå för cirka 15 miljoner medan de kommuner som har regionala linjer som gått med förlust får dela på resterande fem miljoner.