Chefen lämnar sin post
För många personifierar Sven-erik Malm särskolan i Luleå.Han är också chefen som gjorde något så ovanligt som att rationalisera bort sig själv.
Svenerik Malm i sitt arbetsrum i särskolans områdeskontor i Luleå. För att spara pengar tog politikerna i går beslutet att hans tjänst som särskolechef försvinner. Utredare inför nedskärningarna var han själv.FOTO: Bengt-Åke Persson
Foto: Bengt-Åke Persson
Själv vill han tona ner det ganska ovanliga inslaget i sparförslaget: en chef som rationaliserar bort sin post. Han ska ju gå i pension.
- Ledningen betyder mycket för skolans utveckling. Men de som skapar verkstad av idéerna är de som arbetar nära eleverna. I särskolan finns kompetent och engagerad personal som arbetar nära eleverna och som sköter det administrativa. De är verkstaden.
Portvakt
Svenerik Malm har de senaste 20 åren arbetat som arbetsledare på olika poster i särskolan. Han har bland annat varit den som haft hand om mottagandet till särskolan. En myndighetsutövning som innebär kontakten med föräldrar som har funderat på om deras barn ska gå i särskolan.
Han har betraktats som en sträng portvakt, säger han, och han måste vara helt övertygad om att eleven verkligen har där att göra för att gå vidare. Att börja i särskolan ska var en ambitionsökning för eleven.
Negativ självbild
Många föräldrar känner stor sorg och svårighet inför att deras barn ska gå i särskolan, berättar Malm. Inte för att verksamheten är dålig, utan för att fördomarna kring särskolan är djupt rotade.
Det är bland annat viljan att arbeta mot fördomarna som drivit honom genom åren.
- Det som genomsyrat allt mitt arbete är några punkter: människosynen, synen på kunskap, attityder och fördomar. Det är ord som inte har någon botten hos vissa. Det är lätt att tala om allas lika värde och allas rättigheter, men när det kommer till verkstad är det inte lika enkelt, säger han.
Det finns fortfarande mycket att göra anser han och egentligen vill han avveckla särskolan. Den skapar en negativ självbild för eleverna.
Skola för alla
Svenerik Malm talar lugnt och är en person med sparsamt kroppsspråk. Engagemanget blir därför tydligt när han talar om synen på särskolan.
- Varför sorterar skolan elever och stämplar särskola på vissa? Varför ska man placera elever i särskolan i ett land som har honnörsorden "En skola för alla"? Skolan borde i stället ta reda på vad de här eleverna behöver för lokaler och resurser och sedan organisera verksamheten utifrån det, säger han.
Malms resonemang är att skolans roll ska vara att mildra effekterna av elevens funktionsnedsättning.
Påverkar kvaliteten
Vid årsskiftet går Svenerik Malm i pension. Först ska han göra ingenting. Sen får han se, men det handlar om jakt, fritidshuset i Jörn, och böckerna som han ska läsa.
- Luleå har en bra särskola och man har fått kvalitet för de satsade resurserna. Det tycker också Skolinspektionen som pekade ut särskolan som en av de delar i Luleå som har särskilt bra verksamhet. Att det inte skulle ha betydelse att resurser försvinner skriver jag inte under på. Det kommer att påverka kvaliteten.
Fakta Särskola
Skolformen särskola finns för de elever som på grund av en utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd inte kan nå målen i grundskolan.
1968 fick alla barn rätt till skolan även de med grav utvecklingsstörning rätt till skola och det var landstinget som var huvudman.
I Norrbotten fanns internat-särskola i Tallhedsskolan i Råneå. 1985 lades skolan ner och särskolan bedrevs ute i kommunerna, fortfarande med landstinget som huvudman.
1992 tog kommunerna över verksamheten.
1996 beslutades att det var föräldrarna som skulle bestämma om barnets inskrivning i särskolan.
1968 fick alla barn rätt till skolan även de med grav utvecklingsstörning rätt till skola och det var landstinget som var huvudman.
I Norrbotten fanns internat-särskola i Tallhedsskolan i Råneå. 1985 lades skolan ner och särskolan bedrevs ute i kommunerna, fortfarande med landstinget som huvudman.
1992 tog kommunerna över verksamheten.
1996 beslutades att det var föräldrarna som skulle bestämma om barnets inskrivning i särskolan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!