Chaufförer missnöjda över bussavtalet

Busstrejken är över och ett nytt avtal är underskrivet. Men de chaufförer NSD pratat med jublar inte. - Vi har en tuffare arbetssituation än exempelvis lokförarna men tjänar sämre, säger Stig Sjölund, Piteå.

Busschauffören Stig Sjölund, Piteå, är definitivt inte nöjd med det nya avtalet. "Med tanke på vår arbetssituation är lönen alldeles för dålig", säger han.FOTO: Carl Brännström

Busschauffören Stig Sjölund, Piteå, är definitivt inte nöjd med det nya avtalet. "Med tanke på vår arbetssituation är lönen alldeles för dålig", säger han.FOTO: Carl Brännström

Foto: Carl Brännström

LULEÅ2008-07-17 06:00
Kommunal och Bussarbetsgivarna tecknade ett nytt avtal (se faktaruta) på tisdagskvällen och därmed avblåstes busstrejken. Det nya avtalet, som gäller i tre år från den 1 juni 2008 och ger en löneökning på 10,4 procent, berör cirka 14 000 medlemmar i Kommunal. Under onsdagen började bussarna rulla som vanligt. NSD träffade några av de berörda chaufförerna. De flesta av dem tycker att lönehöjningen är otillräcklig.
- Trots löneökningen tjänar vi sämre än lokaltrafikens chaufförer här i Luleå, säger Lars-Roland Lindqvist, Luleå, som kör åt Veolia.
- Det är bra att ramtiden regleras. Men varför ska det bara gälla för de som kör kortare linjer än 50 kilometer? Vi som kör längre sträckor har väl samma behov av vila, säger Stig Sjölund, Piteå, som kör åt Nordbergs buss och har arbetat som busschaufför i 15 år.
Han är definitivt inte nöjd med det nya avtalet.
- Med tanke på vår arbetssituation är lönen alldeles för dålig, säger han.
Framgång på central nivå
På central nivå ses dock avtalet som en framgång.
- Vi i Kommunal har fått igenom förbättringar för de anställda i bussföretagen på alla våra prioriterade områden, sade Kommunals andre vice ordförande och avtalsansvarige Håkan Pettersson vid en presskonferens på tisdagskvällen.
- Det var viktigt för oss att löneökningarna inte blev större, varje tiondel kostar, säger Peter Jeppson, vd för Bussarbetsgivarna, till TT.
FAKTA BUSSAVTALET
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!