"Capgemini kommer igen"
Capgemini planerar att lämna Luleå och 44 personer riskerar uppsägning. Thomas Nilsson, verkställande direktör för Luleå näringsliv, pekar på vikten av regionalt ägande.- Att vi drabbas hårdare här uppe har med avståndet till huvudkontoret att göra.
Thomas Nils-son, verkställande direktör för Luleå näringsliv.
Foto: Ann-Sofie Lund
- Det är ju inte så att marknaden vikt eller att man har fel kompetens. Det finns andra företag i Luleå med samma kompetensområde och i ungefär samma storlek som går alldeles utmärkt. Skillnaden är att de tillåts ha en marknad söder om Sundsvall, säger Thomas Nilsson.
Kommer igen
- Capgemini har lagt ner och kommit tillbaka. Företaget kommer att komma tillbaka igen och köpa upp något företag som har en för dem intressant kund, säger Nilsson.
- De stora drakarna kommer alltid att göra så här. I Luleå har Capgemini inte haft egen management och egna säljresurser. Det har varit fjärrstyrning och det fungerar aldrig.
Thomas Nilsson pekar på vikten av lokalt och regionalt ägande och ger exemplet bagerinäringen.
- När Schulstad lade ner i Luleå sade man att det inte var lönsamt att baka i Luleå. De hade ett bageri i Umeå också. Men titta på Polarbröd, de visat att det går att baka bröd lönsamt häruppe.
Väl många varsel
Den stora oron i näringslivet har varit problemen i tillverkningsindustrin. Men varslen i IT-branschen gör dock Nilsson bekymrad.
- Det har varit ett hundratal och det är väl så många. Huvuddelen har varit varsel i stora företag,
exempelvis Tieto-enator, Ericsson och nu Capgemini. Vi behöver visa upp att de stora företagen finns här. Kopplingen till Luleå tekniska universitet har inneburit lite vassare kompetens än andra haft, säger Nilsson.
Ny utmaning
Nu tornar en annan utmaning upp sig för IT-bolagen.
- Många utvecklingsuppdrag förläggs i Kina och Indien och det är just utveckling vi varit duktiga på häruppe.
Men det kommer att starta nya företag, säger Nilsson.
- Det här går att motverka. Marknaden finns kvar. Efter IT-kraschen för tio år sedan startade många företag, till exempel Agio, Arctic group och Marakanda, säger Thomas Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!