Byråkratfart
Sedan TSV, det gamla trafiksäkerhetsverket, gick upp i vägverket har möjligheten att påverka trafiksäkerhetsfrågorna helt försvunnit. Allt som berör trafiksäkerheten beslutas nu inom verkets väggar av dess byråkrater byggt helt på teoretiska grunder.
Därför får de nya reglerna inget eller litet genomslag bland bilisterna, man kör helt enkelt som vanligt och struntar i verkets omskyltningar.
Ett exempel. Jag kör flera gånger varje månad sträckan Älvsbyn-Arvidsjaur, den är nu omskyltad från 110 till 100 km.
En helt obegriplig åtgärd för de trafikanter som använder vägen. Den är bred, har fin beläggning medger god sikt efter vägkanterna och så vidare.
Det är alltså en väg som inte motiverar en sänkning av hastigheten, åtgärden är enbart en teoretisk byråkratisk åtgärd för att ge ett sken av ett handlingskraftigt verk. Ett verk som egentligen inte behöver någon organisation på regional nivå eftersom besluten ändå inte går att påverka där.
Effekten av de nya hastighetsgränserna har inte förankrats bland bilisterna. Därför struntar man i dem, man kör som vanligt.
För att lagar och förordningar ska efterföljas måste det finnas en förståelse bland de människor som berörs, om så inte är fallet får de liten effekt. Det är det som hänt med de nya hastighetsgränserna.
Några bra exempel på hur åtgärder förankras är när TSV för många år sedan banade väg för lagen om bilbälten. Det beslutet föregicks av år av trafiksäkerhetsinformation som hela tiden följdes upp av verket. När mätningarna så småningom visade att en stor procent av bilisterna var positiva till användningen av bälterna då lagstiftades om bilbälten i framsätet.
Detsamma hände med bältesanvändningen i baksätet. Även den åtgärden föregicks under flera år av information som även den kunde mätas, och när den stora majoriteten var positiv då lagstiftades även den bältesanvändningen. Därför har Sverige världens högsta användning av bilbälten.
Vägverkets policy är att hela tiden köra över vad trafikanterna tycker oavsett om det gäller saltning av vägar eller hastighetsgränser.
Det medverkar bara till att vi får allt fler lagbrytare efter våra vägar som struntar i dess förslag, som ofta bygger på teoretiska grunder utan kännedom om de förhållanden som länets trafikanter upplever. Är det verkligen den utvecklingen våra rikspolitiker eftersträvar?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!