Ingenting blev som de tänkt sig. Totalt sju personer som flyttade till de 157 nybyggda lägenheterna på Krondalsvägen 64-66 ifjol har valt att flytta därifrån på grund av problem. Som vi tidigare berättat har orsakerna varit problem med bland annat ekgolv som spricker, vatten som rinner utåt istället för ner i duscharnas golvbrunnar, dörrar som är så otäta att istappar bildats på insidan, fönsterfoder som spricker och låga temperaturer i lägenheterna.
Sofia, 22, bor kvar ännu ett tag men har sagt upp sin lägenhet.
– Jag orkar inte mer. En gång när vaktmästaren kom berättade han att han hade 50 felanmälningar samtidigt i huset. Det känns som om det har gått väldigt snabbt med bygget och därför kanske det har slarvats en del, sa hon när vi träffade henne förra veckan.
Nu svarar byggföretaget, Moby, på kritiken.
– Det här handlar inte om att byggprocessen varit snabb. Vi bygger husen i modul och det går fort sätta upp dem, men det är för att vi har en hög färdigställandegrad i industrin. Den syns ju inte på samma vis som när man bygger på plats, säger vice vd Pär-Henrik Almén.
Att golv spricker och vatten rinner fel ser Almén dock som tydliga brister.
– Vi vet att den leverens av ekparkett vi fick in för att använda i samtliga lägenheter i projektet har haft problem med sprickor. Det var ett dåligt parti trä helt enkelt. Så, felanmälningar från 10 lägenheter i Luleå har kommit in. Att vattnet rinner fel i duschen är en kvalitetsbrist och något som vi ser över nu. Vi har fått in felanmälningar i 16 badrum där uppe, de åtgärdas nu allt eftersom.
Hyresgästen Sofia berättar att hon gjort ett otal felanmälningar men fått liten eller ingen respons.
– Det är jättebeklagligt. Vi fick en lista i juli med felanmälningar, men vi skulle förstås ha fångat upp dem fortare. Vi har nu infört tätare kontakter med fastighetsförvaltaren Slättö där vi har möten var fjortonde och stämmer av. Det är ett led i att snabbare kunna åtgärda problem.
Att sju personer sagt upp sina hyreslägenheter på grund av missnöje, vad säger du om det?
– Jättetråkigt. Så ska det verkligen inte vara. Vi är mån om våra hyresgäster och ser att vi måste bli bättre på kontakten med dem och ge snabbare svar. Där är vi nu.