Luleå Lokaltrafik, LLT, har under flera år märkt ett ökat resande.
Under 2013 ökade resandet med bussarna med 4,7 procent men mycket vill ha mer.
Nu satsar lokaltrafiken på ett tioprocentigt ökande av antalet bussresenärer och detta med ett nytt grepp med en gammal beprövad metod. Sedan 2002 finns en teknik som innebär att när en buss närmar sig ett trafikljus så slår det om till grönt för bussen.
Linjetrafiken som går på tidtabell prioriteras. Det finns också ett kommunalt beslut om att Luleborna i större omfattning ska nyttja lokaltrafiken, alternativt promenera eller cykla.
– Det är de korta bilresorna bilresorna inom centrum vi strävar efter att minimera, säger Sari Ekblom, vd, och Gun Söderberg, marknadschef, på LLT.
För att göra periodkorten än attraktivare så kopplar lokaltrafiken ett nytt grepp om resenärerna.
De som köper periodkort av LLT får en så kallad transponder med kortet.
Transpondrarna är desamma, fast mindre, som de som sitter i bussarna och ska monteras på ett enkelt sätt i bilarna.
För privatbilismen ska de fungera endast under helgerna mellan klockan 09.00 och 15.00.
– Många vill handla och shoppa under helgerna och vill därför kanske ta bilen. Privatbilismen är ju inte lika intensiv under helgerna som under vardagarna. Det är i första hand vardagstrafiken med personbilar vi vill få bort genom att fler åker buss. Det är bra för miljön och gör Luleå till en attraktivare stad.
De som löser periodkort och önskar en "Green Line Transponder", GLT, får avlägga en depositionsavgift som motsvarar transponderns värde.
Transponderns giltighet är också kopplat till kortets giltighetsdatum.
Den som inte längre vill nyttja tjänsten lämnar tillbaka sin GLT och får då tillbaka deositionsavgiften.
Den som redan har ett periodkort och önskar erhålla en GLT får en sådan när periodkortets gilitighetstid ska förlängas.
GLT kan erhållas på LLT Infos kontor på Smedjegatan från och med i dag tisdag 1 april.