Bussarna fullpackade
Fullpackade bussar kör varje skolmorgon i hög hastighet in till Luleå.Gymnasieungdomar står i bussens gång - helt oskyddade på 90-väg.- Det är skandal, säger Lars Martinell, NTF, som nu kräver åtgärder.
Luleå lokaltrafik får kritik av NTF för att LLT tillåter att resande står i bussgången på 90- och 70-sträckor längs Bodenvägen. FOTO: KURT ENGSTRÖM
Foto: Kurt Engström
i centrum.
Ofta måste passagerarna stå eftersom alla säten är upptagna.
Men under färden på Bodenvägen ökar risken för allvarliga skador om olyckan är framme. Här kör bussen på 90-väg.
- Det behövs bara att en älg eller ett rådjur kliver upp på vägen. Om busschauffören måste tvärbromsa - vad ska då fånga upp passagerarna? En olycka kan skörda många liv, säger Lars Martinell, verksamhetschef på NTF i Norrbotten.
Sätt in fler bussar
- Om du står upp i en buss orkar du aldrig hålla fast dig ens om det bara går 30.
Han tycker att ansvariga borde se till att inte köra med de överfulla bussarna.
Hans budskap är att hellre sätta in fler bussar, även om det kostar.
- Ibland kanske det krävs fler bussar. Man måste ha säkerheten i första hand. Och man kan inte säga att det aldrig händer en olycka.
Bälten behövs inte
Lars Martinell är också kritisk till att de bussar som går i tätorts-trafik inte behöver ha säkerhetsbälten för passagerarna. Den lag som stiftar att bussar ska ha bälten gör undantag för tätortstrafiken.
- Det tycker vi är dumt. Man orkar bara hålla emot sig själv i en hastighet av sju kilometer i timmen. Och hur ofta kör någon så sakta?
Ange Björk, verkställande direktör på Luleå lokaltrafik, uppger att företaget följer de lagar och förordningar som gäller för busstrafik.
Att ha stående passagerare är inte förbjudet, påpekar han.
- Vi vill erbjuda trafiksäkerhet kopplat till pengar och rationalitet. Det här är en kompromiss som vi har att parera, säger han.
Ett gränsfall
- Men visst, jag tycker i princip att det här är ett gränsfall. Man är väldigt utsatt om man står upp och bussen kör över 50 kilometer i timmen.
Enligt honom har företaget just nu inga planer på att sätta in fler bussar på turerna till Gammelstad och Sunderbyn.
- Vi prövar det här allt eftersom, men just nu har vi inga planer på förstärkning.
LLT är inte skyldiga att utrusta sina bussar med säkerhetsbälten. Men företaget har ändå valt att montera bälten i fyra av de bussar som går i turtrafik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!