Bullrande muddring och mer svall för stugägare

På tisdagskvällen kallades intresserade till infokväll om senaste nytt i projektet Malmporten. Bland annat presenterades en ny farled för fritidsbåtar.

Eva Larsson och Margaretha Olofsson är stuggrannar på Björnöhällan på Sandön, alldeles intill den nya alternativa farleden.

Eva Larsson och Margaretha Olofsson är stuggrannar på Björnöhällan på Sandön, alldeles intill den nya alternativa farleden.

Foto: Maria Lindgren

Luleå2019-06-05 08:00

Projektet Malmporten, går i korthet ut på att öka Luleå hamns kapacitet för att kunna ta emot större fartyg dygnet runt under hela året. Farleden ska breddas och muddras till 15 meters djup, vilket innebär att fartygens lastkapacitet ökas från 50 000 ton till 160 000 ton.

Planen är att muddringen ska påbörjas 2022–2024. Hur lång tid arbetet kommer att ta är inte helt klarlagt.

– Vi räknar med ungefär fyra säsonger, säger Anders Dahl, Sjöfartsverkets lotsområdeschef.

Redan i dag är båttrafiken livlig i farleden och eftersom det kommer att bli störningar i samband med muddringen presenterades på tisdagskvällens öppna informationsmöte en alternativ farled mellan Strömören och Klubbviken, intill den befintliga, som rekommenderas för långsamtgående fritidsbåtar som kräver större djup.

Den "nya" farleden, som ligger närmare Sandön, trafikeras redan av båtägare som är bekanta med vattnen.

Sjömätning har gjorts för att säkerställa djupet och i måndags märktes farleden ut.

Den ordinarie farleden kommer inte att stängas för fritidsbåtstrafik. Tvärtom är rekommendationen att de som har större, fortgående motorbåtar, även fortsättningsvis väljer den eftersom de drar upp svall som ställer till det för stugägare vid stranden närmast farleden.

– Vi vill inte styra vilken väg man väljer, säger Anders Dahl.

I den nuvarande farleden kommer fritidsbåtar att få samsas med både muddringsverken och fartyg på väg in och ut från Luleå hamn.

Drygt 20 intresserade hade sökt sig till informationskvällen i Sjöfartshuset.

Eva Larsson och Margaretha Olofsson är stuggrannar på Björnöhällan på Sandön.

– Vi har fått en farled precis utanför bryggan. Det känns så där, säger Eva Larsson.

– De som har vågat köra där mellan öarna har ju gjort det i alla tider.

Nu när sträckan är uppmätt och trygg, befarar de att trafiken kommer att öka.

Båda två tillbringar mycket tid i sina stugor.

– Jag flyttar ut i maj och flyttar hem i oktober, säger Margaretha Olofsson.

Att själva muddringen måste bli av uttrycker de förståelse för.

– Det får man ju acceptera för att fartygen ska kunna gå djupare, säger Eva Larsson.

Dock tycker de att stugägare hade kunnat få vara med mer i planeringen inför den nya sträckningen.

Att den nya farleden inte har kommunicerats i detalj med stugägarna förklarar Anders Dahl med att det egentligen inte har gjorts någon förändring.

– Det handlar om en befintlig färdväg som vi nu har säkrat upp. Vi kommer inte tvinga någon att köra där. Det är bara för att de som kör ska kunna göra det på ett säkert sätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!