Bryggeriet - en stolt 100-åring

Nyckel-Bryggerier fyller 100 i år.Nyckelordet är kvalitet och ...... nyckelperson är Pär Önneryd, 42, delägare och bryggare i fjärde generationen.

Etikett från förr.

Etikett från förr.

Foto:

LULEÅ2008-07-22 06:00
- Vi är ett komplement till de stora bryggerierna, att brygga volymöl är inget för oss, säger Per Önneryd.
Det var Per Önneryds morfars pappa, Gustaf Burström, som startade vad som hette Luleå Bryggeri AB för 100 år sedan, namnbytet till Nyckel-Bryggerier kom senare.
Efter en konkurs 2002 (se bakgrund) är nu alltså Nyckel-Bryggerier i tappningstagen igen.
I en lagerlokal tar Per Önneryd och Lars-Olov Johansson som anställdes i våras emot.
- Man ska inte klaga, säger Per Önneryd och pustar ut. Det är mycket att göra, vi hann bara med en snabb skräplunch nyss.
När Nyckel-Bryggerier gick i konkurs för sex år sedan hade företaget problem med likviditeten.
- Det är mycket att göra men uppåt. Det har varit svårt att få loss rörelsekapital men nu har vi fått hjälp av Norrlandsfonden. Vi har under de senaste åren byggt upp likviditeten.
För ett litet bryggeri som Nyckel så ligger en stor kostnad i returglasen.
Nyckel-Bryggerier får betala för glasen direkt och kan sedan - i sämsta fall - få betalt för produkterna någon månad senare.
Egentligen skulle tillverkningen av starköl inletts tidigare men det fick vänta.
- Vi hade inte råd att köpa in returglas.
Till nästa år hoppas Per Önneryd och Lars-Olov Johansson att produktionen ska gå över på 33-centilitersflaskor som inte är returglas.
- De säljer bättre i barer och after work och slängs ju sen direkt i återvinningen.
Ändå är det naturligtvis det som är i flaskorna som är viktigast.
Vi som var med på det glada 70-talet minns de vita burkarna med Key-Beer. Det ölet ska aldrig mer bryggas.
- Det var ett volymöl som såldes i mängder. De öl vi brygger är exklusivare, vi kan inte sälja öl för åtta kronor flaskan utan måste ta 15 kronor och då ska ölet vara exklusivt och smaka mycket gott.
Gamla receptböcker
Inom starkölsegmentet finns fyra olika sorter.
- Kolla in smaken, den är som en god single whisky.
Nyckel-Bryggerier hämtar recept från gamla receptböcker.
Läsk är en annan storsäljare.
- Vi använder inga kemiska smakämnen, nja, några e-produkter finns men de ska bort på sikt. Vi använder mer bär och frukter istället för socker och läsken handblandas i en rostfri binge.
I sortimentet finns också mineralvatten och i framtiden ska det också finnas cider.
På flaskorna gör bryggeriet reklam för regionen, Swedish Lapland.
- Det känns bra. Vi måste marknadsföra det som finns här.
Bryggartraditionen firar 100 år och förs vidare.
Bakgrund Nyckel-Bryggerier
Luleå Bryggeri AB grundades 1908. Det hade tidigare funnits ett annat bryggeri i Luleå, Norrbottens Bryggeri, som låg efter Norra Strandgatan - mitt emellan dagens magasin med Norrbottensteatern och Fagerlinvägen på Gültazauudden.
Det nya bryggeriet fick plats vid vattnet, viktigt och nära när det skulle sågas is för kylningen, vid vad som då var utkanten av stadskärnan med vy över Bergnäset.

Bryggeriet blev snabbt en succé och tillverkade läsk, öl och svagdricka till törstiga Luleåbor.
I slutet av 70-talet blev det svårare tider även om storsäljaren Key Beer under en period svarade för 75 procent av starkölsförsäljningen i Norrbotten.

Nyckel-Bryggerier förde en ojämn kamp mot den då statliga jätten Pripps som dumpade priserna på sitt sortiment i Norrbotten för att locka Nyckel-Bryggeriers kunder. "Jag drick int Stockholmsöl" blev en känd slogan.

Det var en kamp som var intensiv och bitter och som också uppmärksammades i media.

1979 såldes familjeföretaget till Till-koncernen och tio år senare upphörde all tillverkning i bryggeriet i Luleå.
I början av 2000-talet startade Per Önneryd och hans kusiner åter tillverkning i ett mini-bryggeri på Kallaxheden. De köpte ett bryggeri från Tyskland och startade verksamheten.

2002 sattes bryggeriet i konkurs. Ölen den sommaren innehöll jästfällning och tillverkarna fick hälla bort öl till ett värde av en och en halv miljon kronor. Bryggeriet hade också problem med likviditeten och låg ute med stora summor i pant för returglas. Minibryggeriet såldes tillbaka till Tyskland.

2005 återupptogs verksamheten med tillverkning av läsk, julmusten har blivit en succé och är storsäljaren. 2006 lanserades folkölet och nu finns 27 artiklar i produktionen, bland annat fyra sorters starköl som bland annat säljs i butiken på Storheden i Luleå, det finns i beställningssortimentet och finns på krogarna.

Nyckel-Bryggerier har egen tillverkning, ytterligare tre mindre bryggeriföretag och Nyckelbryggerier delar på verksamheten, men samtliga har egna tankar.
- Jag får inte säga var bryggeriet ligger men vi är fyra små tillverkare som delar på det. Tillsammans tillhör vi landets sju till åtta största bryggerier, säger Per Önneryd, delägare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!