Störningarna på Norra stambanan är ingen ny företeelse. Den drabbar svenska industriföretag hårt. SSAB är ett av dessa. Den sänkta hastigheten, till 70 kilometer i timmen, på sträckan mellan Boden och Bastuträsk innebär en ökad gångtid för Stålpendeln mellan Luleå och Borlänge med två timmar. Det i sin tur leder till kortare tider för lastning och lossning.
– Störningarna innebär minskade faktureringar men störningarna gäller inte enbart i norra Sverige. Det visar en studie som KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, har gjort, säger Per Bodemark, ordförande i Näringslivets Transportråd och SSAB:s vice vd och inköpsdirektör.
Sprickbildningarna i rälsen och dåligt skick på banan mellan Boden och Bastuträsk (157 kilometer) kostar godstrafik och persontrafik stora summor varje år. För SSAB:s del handlar det om i genomsnitt 120 miljoner kronor om året för brister i järnvägssystemet.
Per Bondemark är också kritisk till hur de höjda banavgifterna används eller rättare sagt inte används.
– Vi fick veta att höjningen av banavgiften "går tillbaka till underhåll". Det vi vet är att underhållet bara blivit sämre. Vart tar pengarna vägen?
Per Bondemark har själv fått uppleva standarden på sträckan mellan Boden och Bastuträsk är.
– Jag fick åka med en Stålpendel för någon månad sedan och pratade mycket med lokföraren. Det går mellan 40 och 50 tåg dagligen på den sträckan och det är nog inte känt av allmänheten. Jag kunde själv konstatera att bristerna är stora.
I mars träffade Per Bondemark infrastrukturminister Anna Johansson.
– Jag frågade ministern om upprustningen av järnvägen och fick svaret att "vi får se i vårbudgeten". Det kom 620 miljoner extra i anslag och då trodde vi att upprustningen mellan Boden och Bastuträsk skulle bli av men det blev den inte. Nu har vi fått beskedet att 2016 återupptas renoveringen.
En upprustning av spåren hade annars passat bra. Stålverken i Luleå står stilla under tio veckor när masugnen ska renoveras.
– Det hade varit en bra tid att göra järnvägsrenoveringen när vi står stilla.
Bristerna kan på sikt få allvarliga konsekvenser för sysselsättningen.
– SSAB klarar sig alltid, vi kan etablera oss i andra länder om förtroendet för den svenska infrastrukturen saknas. Men det vore trist för Sverige. Konsekvensen på sikt blir att många arbetstillfällen riskerar att försvinna.
Nu fraktas stålämnen till Borlänge från Oxelösund och från Finland, via Haparanda och järnväg. Det finns också ett lager i Luleå som nyttjas.
0920 263030