F 21 har till uppgift att upprätthålla beredskap men också att producera flygtimmar, det vill säga piloter i luften som tränar på olika saker. Försvarsmakten införde för några år sedan ett nytt it-system, Projekt Prio, som alltså är benämningen på Försvarsmaktens bygge av ett heltäckande it-system.
Generellt problem
– Vi har haft problem med reservdelar och Prio är ett system som inte funkar fullt ut. Det här är ett problem som är generellt för flygvapnet, inte enbart F 21.
Utbytesenheter går att flytta mellan flygplan men inte reservdelar.
– Om vi vet att ett plan ska på service så kan vi ta utbytesenheter från det och sätta i ett annat plan. Med reservedelar är det annat och det kan handla om till exempel o-ringar som är en packning, det planet blir stående tills det kommer en packning och det är vad vi kallar "Hangardrottningar".
– Konsekvensen av att vi saknar reservdelar blir att teknikerna få jobba jättehårt för att få ihop plan att ha i verksamheten. Teknikerna har att göra, det kan jag säga, säger Louise Levin, informationschef på F 21.
Brist på tekniker
F 21 har också brist på tekniker.
– Ja, vi har vakanser där men det blir en paradox att eftersom vi inte inte når produktionen eftersom vi har färre flygplan i luften så behövs inte lika många tekniker just nu...
F 21 har således brist på personal. I slutet av oktober saknades tio procent av den bemanning som ska vara.
En flygtekniker snyter man heller inte ur näsan.
Det tar cirka fem år från det att utbildningen börjar tills teknikern är certifierad.
– Tekniker kan man inte plocka från gatan, säger Louise Levin.