Det finns forskning som visar att tonÄringar mÄr bÀttre och presterar bÀttre i skolan om de fÄr sova lÀngre pÄ morgonen. Att mÄnga tonÄringar lÀgger sig sent och kliver upp sent Àr inte en slump, utan en konsekvens av hur den biologiska kroppsklockan fungerar under uppvÀxtÄren. I puberteten och sÀrskilt i de övre tonÄren, ökar sömnbehovet per natt till nio timmar samtidigt som den biologiska insomningstiden förskjuts med ett par timmar.
Att senarelÀgga startiden i skolan ger bÄde hÀlsovinster och bÀttre skolresultat.
Nu bestÄr ju inte samhÀllets befolkning uteslutande av tonÄringar - vilket gör en anpassning, exempelvis en senarelÀggning av skolans startid, mer komplex Àn att bara lÄta alla elever börja senare.
Eva LindbÀck, verksamhetschef för LuleÄ gymnasieby, har liksom mÄnga andra i skolans vÀrld tagit del av dessa forskningsrön. Att schemalÀgga för sovmorgnar Àr enligt henne dock inte möjligt idag.
â Det skulle bli svĂ„rt för oss att senarelĂ€gga skolstarten pĂ„ morgonen eftersom vi dĂ„ skulle vi vara tvungna att skjuta för mycket pĂ„ skoldagen i andra Ă€nden. Vi försöker alltid att lĂ€gga ett schema som Ă€r sĂ„ klokt som möjligt utifrĂ„n elevernas behov, vi försöker göra det sĂ„ bra som möjligt för alla â men det Ă€r en utmaning.
Att vÄr kultur och samhÀllsfunktioner i övrigt bygger pÄ att man ska kliva upp och komma igÄng tidigt pÄverkar ocksÄ hur man generellt betraktar tonÄringar som ligger och "drar sig" lÀnge pÄ morgonen. Trots att vetenskapen alltsÄ stöder fler timmars sömn i den Äldern ska det klivas upp i ottan, oavsett om man Àr belastad av den biologiska klockans nycker eller inte.
â Ja, det Ă€r en norm vi har i samhĂ€llet kanske, att det Ă€r bĂ€ttre att stiga upp tidigt och komma igĂ„ng.